Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Persoonlijke vaardigheden > Informatievaardigheden > SQ3R

Slimmer lezen met SQ3R

SQ3R is een methode om effectiever te lezen en studeren. Het staat voor: Survey, Question, Read, Recite, Review.

Ofwel actief lezen in vijf fasen:

  1. Verken de tekst.
  2. Stel jezelf vragen.
  3. Lees de tekst.
  4. Vertel in eigen woorden wat je hebt gelezen.
  5. Kijk het nog eens na.

Op deze manier zul je beter onthouden wat je hebt gelezen. Dat komt doordat je actief een mentaal raamwerk opbouwt rond de informatie in de tekst. Bovendien kun je doelgerichter lezen, omdat je op zoek bent naar het antwoord op bepaalde vragen.

  1. Verken de tekst.
    Kijk globaal naar de tekst. Lees de titel en de belangrijkste zinnen van de inleiding van elk hoofdstuk. Lees de belangrijkste onderdelen van de samenvatting en conclusies.
  2. Stel jezelf vragen.
    Noteer de vragen die bij je opkomen. Met welk doel lees je de tekst? Waar gaat de tekst over? Op welke vragen probeert de auteur antwoord te geven?
  3. Lees de tekst.
    Lees de tekst in zijn geheel, maar sla daarbij onbelangrijke delen over. Probeer te begrijpen wat je leest en neem daar de tijd voor. Maak een schema van de belangrijkste elementen.
  4. Vertel in eigen woorden wat je hebt gelezen.
    Probeer in je eigen woorden de vragen te beantwoorden die je hebt gesteld. Probeer (in gedachten) iemand anders uit te leggen wat er in de tekst staat.
  5. Kijk het nog eens na.
    Lees de relevante delen van de tekst nogmaals. Werk je aantekeningen uit. Zoek gericht naar het antwoord op vragen die nog onbeantwoord zijn.

De belangrijkste voordelen van SQ3R op een rijtje:

Verder lezen

Actief leren: lezen

Lees de tekst per onderdeel, één-voor-één. Ga per onderdeel doelgericht te werk: zoek antwoord op je vragen en verwerk de informatie tijdens het lezen.

SQ3R - Geschreven informatie beter onthouden

SQ3R is een nuttige techniek om geschreven informatie te verwerken. Het helpt je om een mentaal raamwerk op te bouwen, waarin de details een goede plaats krijgen.

Auteur: René Pijlman


Bron: www.leren.nl/artikelen/2003/sq3r.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon