Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Management > Opleiding

Management opleiding

Het begrip management is erg breed. Als je in een beroepengids zoekt op het trefwoord manager dan vind je tientallen, zoniet honderden beroepen op verschillende niveaus.

Wat is een manager eigenlijk? En hoe word je dat? Wat houdt de opleiding tot manager in?

Een manager is een eindverantwoordelijke voor een bepaald taakgebied in een organisatie. Zo kennen we bijvoorbeeld de account manager, de human resource manager, de sales manager en de marketing manager. Een belangrijk onderdeel van veel managementfuncties is functioneel of operationeel leiding geven. Maar vaak wordt met "manager" meer in het bijzonder bedoeld: iemand die hiërarchisch leiding geeft aan een aantal medewerkers of een organisatieonderdeel (team, afdeling, business unit).

Manager worden betekent vaak: je vakinhoudelijke werk achter je laten en overlaten aan medewerkers, veel bezig zijn met beheertaken en overleggen, vertrouwen opbouwen bij je medewerkers en management-collega's.

Introductiecursus management

 

Medewerkers Motiveren

Management cursus

Allerlei kwesties vragen de aandacht van de nieuwbakken manager: het bepalen van de koers, het motiveren van medewerkers en het structureren van werkprocessen.

Deze cursus management gidst je door enkele praktische modellen en theorieën.

 Motiveren

Als manager is het motiveren van je medewerkers misschien wel je belangrijkste taak. Je instrumenten: de motivatieketen, het model van Maslow, MBTI, kernkwaliteiten en motiverende doelen.

Wat moet je in een opleiding voor manager leren?

Concrete vaardigheden die je in een management opleiding leert:

Besluiten nemen

 

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

Besluiten

Een manager moet doortastend kunnen optreden. Hij moet knopen durven doorhakken en besluitvaardig zijn. Maar, hoe neem je weloverwogen besluiten? In deze cursus Besluiten nemen leer je wat er allemaal komt kijken bij het besluitvormingsproces.

 Persoonlijk Ontwikkelingsplan

Als werknemer moet je blijven leren, anders kom je buiten spel te staan. Werkgevers willen graag medewerkers die zich verder ontwikkelen. Deze cursus helpt werkgevers en werknemers aan de slag te gaan met het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede manager?

Dat hangt af van de bedrijfskolom, blijkt uit internationaal onderzoek van de Hay Group. Volgens het onderzoek zijn in alle bedrijfskolommen de volgende eigenschappen van de manager van belang:

Prikkelende managementstijlen

 

Coaching

Prikkelende managementstijlen

Als leidinggevende zit je soms met de handen in het haar. Op sommige medewerkers krijg je gewoon geen vat. In deze cursus leer je hoe je als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat je medewerkers verder komen. Hoe prikkel je je medewerkers? En wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen?

 Coaching

Coaching is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen.

Wat komt erbij kijken? Wat zijn de succesfactoren? In deze praktijkgerichte cursus over coaching vind je de antwoorden.

Maar elke kolom vraagt om andere sterke eigenschappen.

In de bedrijfskolom planning & beleid moet je vooral goed zijn in de intermenselijke vaardigheden. Je moet begrijpen wat mensen beweegt, gericht zijn op de ontwikkeling van anderen en weet hebben van kantoorpolitiek. Bovendien moet je vooruit kunnen kijken en conceptueel denken.

In de bedrijfskolom productie en uitvoering is ondernemingszin belangrijk. Je moet doelgericht zijn en zelfvertrouwen uitstralen, maar ook pragmatisch en flexibel zijn. Je bent de onbetwiste leider van het team.

In de bedrijfskolom coördinatie, marketing en verkoop moet je goed zijn in het vergaren van complexe informatie en initiatieven nemen voor de lange termijn. Je moet op een subtiele manier invloed aanwenden en mensen motiveren.

Door deze verschillen is carrière maken binnen één bedrijfskolom volgens de onderzoekers makkelijker dan een overstap maken.

Bron: "Pas op: overstekende managers". Een artikel van Yvonne Zonderop in de Volkskrant van 11 mei 2004, over het onderzoek van de Hay Group.

Solliciteren op een management functie

Heb je genoeg geleerd en ga je solliciteren op een management functie? Zoek dan een vacature voor een manager en bereid je voor op deze sollicitatievragen over management vaardigheden.

Verder lezen

Op Carrièretijger vind je uitgebreide informatie over het beroep manager, de opleiding tot manager en het vinden van een vacature als manager.

Auteur: René Pijlman

Timemanagement

 

Gesprekstechnieken

Timemanagement

Als je altijd tijd tekort komt, dan is dat slecht voor je gemoedsrust én voor je productiviteit. Het kán anders. Wie weet wat hij wil bereiken, plant doelbewust en houdt tijd over. Verdiep je in de principes van timemanagement.

 Gesprekstechnieken

Bepaalde gesprekken pak je professioneel aan. Zoals een functioneringsgesprek, slecht-nieuws gesprek, of een interview met een sollicitant. Daarvoor kun je verschillende gesprekstechnieken gebruiken, zoals SPIN, LSD en de zes A's.


Bron: www.leren.nl/artikelen/2004/opleiding-management.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon