Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Coaching

Cursus coaching

Gerelateerde Cursussen

Wat is coaching? Wat komt erbij kijken? Wat zijn de succesfactoren? In deze praktijkgerichte cursus over coaching vind je de antwoorden. Coaching is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen. Niet door instructies of dwingende adviezen maar door op basis van gelijkwaardigheid en in onderlinge interactie, situaties te analyseren, oplossingen te verkennen en in de praktijk te brengen.

Coachend leidinggeven

De moderne manager beschikt over coachingsvaardigheden: het talent om de prestaties en het leervermogen van de medewerkers te verbeteren. Niet door instructies of opdrachten maar door in tweegesprekken talenten en ideeën van de ander boven water te brengen.

Gouden regels

Zeven gouden regels voor effectieve coaching.

Structuur

Een beproefd model om structuur aan te brengen in een coachinggesprek omvat: Doel, Actuele situatie, Opties en Conclusie.

De kunst van het vragen stellen

De kunst van vragen stellen ligt besloten in de LSD-formule: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Welk type vraag het meest geschikt is, hangt af van je doel en van de situatie.

Feedback geven en ontvangen

Zowel voor de coach als voor de gecoachte is het cruciaal dat informatie over gedrag wordt uitgewisseld op een zodanige manier dat de boodschap overkomt zoals hij bedoeld is (tips voor feedback). Of dat lukt, hangt samen met hoe de feedback gegeven én ontvangen wordt.

Voorkeurstijlen

Iedereen heeft een eigen persoonlijke stijl in het opnemen en verwerken van informatie. De coach die de voorkeurstijl van zijn gesprekspartner doorgrondt, kan er in de keuze van werkvormen op aansluiten.

Auteur: Corona de Wert (augustus 2004) in opdracht van Leren.nl.

Aanbevolen websites over coaching

Prikkelende managementstijlen

 

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

Prikkelende managementstijlen

Als leidinggevende zit je soms met de handen in het haar. Op sommige medewerkers krijg je gewoon geen vat. In deze cursus leer je hoe je als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat je medewerkers verder komen. Hoe prikkel je je medewerkers? En wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen?

 Persoonlijk Ontwikkelingsplan

Als werknemer moet je blijven leren, anders kom je buiten spel te staan. Werkgevers willen graag medewerkers die zich verder ontwikkelen. Deze cursus helpt werkgevers en werknemers aan de slag te gaan met het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).


Bron: www.leren.nl/cursus/management/coaching/

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon