Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Delegeren > Wat is delegeren?

Wat is delegeren?

Delegeren

Stel je de volgende situatie voor: De directeur van een snoepjesfabriek verschijnt iedere dag al om zeven uur op zijn werk. Hij begint met het maaien van het gras voor het kantoor en het schoonpoetsen van de receptie. Als de zaak er mooi glimmend bij staat, checkt hij alle machines en vult het oliepeil bij. De hele dag door bemoeit hij zich met alles en iedereen.

Deze directeur en zijn bedrijf zullen niet echt bestaan, dat klopt. En toch is wat veel managers en ondernemers doen, niet heel veel anders dan onze snoepdirecteur. Ze houden zich veel te veel bezig met zaken waar ze zich beter niet mee kunnen bemoeien. Ze delegeren veel te weinig.

Als je delegeert vertrouw je een deel van je taak als manager of ondernemer aan een ander toe (meestal een teamlid). De manier waarop je de taak overdraagt, sluit aan op de kennis en ervaring van de medewerker. Met de taak draag je ook de bijbehorende middelen en bevoegdheden over. Je behoudt wel de eindverantwoordelijkheid voor de taak.

Middelen en bevoegdheden

Om ervoor te zorgen dat de medewerker de afgesproken resultaten kan behalen, draag je middelen en bevoegdheden over.

Als je medewerkers niet de noodzakelijke bevoegdheden bij de taak geeft, ontstaat frustratie en energieverlies. Zoals bij Minerva gebeurde in de uitvoering van haar taak.

Eindverantwoordelijkheid

Als je delegeert, behoud je wel de eindverantwoordelijkheid voor het resultaat. De ander voert het uit, maar jij bent verantwoordelijk als het mis gaat (maar gelukkig ook als het goed gaat).

Dat betekent dat als je baas langs komt met de opmerking: “Wat een knullig advies heeft jouw afdeling gegeven over dat nieuwe financiële systeem”;

Je antwoordt dus niet als persoon, maar als de vertegenwoordiger van de afdeling.

Eindverantwoordelijkheid betekent dat jij achter je medewerkers blijft staan als je een taak hebt gedelegeerd. Je valt je mensen niet af naar buiten toe. Je incasseert de kritiek, hoe zeer je er zelf ook van baalt. Natuurlijk kun je Hedy wel aanspreken op haar slechte werk, maar dat doe je met zijn tweeën, zonder de baas erbij.

Heleen Terlouw is leidinggevende bij de Amsterdamse Brandweer:

“Kritiek ontvangen op fouten die anderen gemaakt hebben, hoort bij mijn functie als manager. Als vertegenwoordiger van de afdeling neem ik gewoon de schuld op me. Naderhand kijk ik intern naar wat er fout is gedaan en door wie. Die kritiek zou ik wel persoonlijk opnemen als mijn afdeling ineens heel veel steken zou laten vallen. Dan gaat het over de kwaliteit van mijn management en gaat het dus over mij.”

Elementen van goed delegeren

Voorbeeld van goed delegeren

Is het allemaal wat abstract? Het volgende voorbeeld laat zien hoe goed delegeren er in de praktijk uitziet.

Stel, je bent manager van de verkoopafdeling van een bedrijf in computersystemen. Je vraagt een van je ervaren verkopers, Jonas, bij je om een taak aan hem te delegeren. Je wilt dat hij het inwerkprogramma op zich neemt van drie nieuwe medewerkers. Dat lijkt hem leuk om te doen. Jullie spreken daar het volgende over af:

Volgende pagina: Stap 1: Bepaal waarom je wilt delegeren en wat je tegenhoudt


Bron: www.leren.nl/cursus/management/delegeren/wat-is-delegeren.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon