Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Introductie > Coaching

Coaching: trend in management

Management

Coachen is hét toverwoord van de moderne manager. Organisaties worden platter, het aantal managementniveaus wordt teruggebracht en de ouderwetse baas die zijn ondergeschikten vertelt wat te doen, raakt definitief uit de tijd.

In plaats van de baas te spelen, krijgen managers een rol als coach: ze helpen medewerkers zich te ontwikkelen in hun vak. Voor medewerkers heeft zo'n coachende manager veel voordelen. Ze krijgen meer mogelijkheden zichzelf te ontplooien en dat geeft meer voldoening.

Coachen als overheersende stijl van leidinggeven speelt in op de snelle veranderingen in de zakelijke markt. Was vroeger een jaarlijkse cursus voldoende om bij te blijven, tegenwoordig moeten medewerkers continu leren omgaan met en inspelen op veranderingen.

Wat is coaching?

De kern van coaching is: het stellen van de juiste vragen. Waar de traditionele manager een instructie of advies zou geven, probeert de coachende leidinggevende de medewerker verder te helpen door een paar goede vragen te stellen. Feedback behoort tot het instrumentarium van de coach, maar ook andere vaardigheden als motiveren, wederzijds vertrouwen en flexibiliteit in managementstijl (situationeel leidinggeven).

Een goede coach:

Coachingpijl

Coaching

Coaching is een manier om talenten aan te boren en te ontwikkelen.

Wat komt erbij kijken? Wat zijn de succesfactoren? In deze praktijkgerichte cursus over coaching vind je de antwoorden.


Bron: www.leren.nl/cursus/management/intro/coaching.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon