Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Introductie > Zelfmanagement

Zelfmanagement

Management

Een beginnende manager moet ervoor waken dat hij niet verdrinkt in de hoeveelheid taken, eisen en verwachtingen die hij over zich heen krijgt. Iedereen ziet de nieuwe manager als dé man of vrouw die alles goed zal maken: medewerkers, collega's, baas, externe relaties. Daarbovenop krijgt de manager ook nog eens te maken met uiteenlopende belangen en opvattingen.

Hoe houd je in zo'n situatie het hoofd koel? Hoe krijg je overzicht? Hoe voorkom je dat je een speelbal wordt? We geven enkele adviezen.

Stel prioriteiten

Maak pas op de plaats. Bepaal eerst wat jíj wilt bereiken in je nieuwe functie en hoe je dat wilt doen. Als je eenmaal je prioriteiten duidelijk hebt, kun je ook vaststellen wat de eerste stappen zijn op weg naar dat eindresultaat. Je eigen prioriteiten vormen het anker voor je werkzaamheden.

Manage verwachtingen

Plan kennismakingsgesprekken met medewerkers, collega's en belangrijke externe relaties. Vraag mensen wat ze van je verwachten. Wees tegelijkertijd duidelijk over wie je bent en wat je gaat doen. Vertel hoe je jouw rol als leidinggevende wilt invullen, welke doelen je wilt bereiken en wat je werkwijze is. Maak ook duidelijk wat je verwacht van de ander. Wees open en eerlijk, ook als je nog niet precies voor ogen hebt hoe je een zaak gaat aanpakken. Laat je in geen geval in een eerste gesprek verleiden tot uitspraken en beloften die je niet waar kunt maken.

Laat het werk waar het hoort

Zodra een nieuwe manager zijn neus laat zien, komt er een beweging van omgekeerde delegatie op gang. Medewerkers proberen lastige klussen of opdrachten waar ze eigenlijk geen zin in hebben, te droppen bij de nieuwbakken manager. Waak ook voor delegatie van je degenen die boven je staan. Vaak krijg je in zo'n beginperiode van het topmanagement veel zaken op je bordje waarop je voorganger zich ook al heeft stuk gebeten. Laat werk liggen waar het hoort.

Wees in de beginperiode liever lui dan moe. Maak desgewenst een afspraak om een medewerker verder te helpen maar neem de opdracht niet over. Dat zal soms best lastig zijn omdat je, vers uit de praktijk, de oplossing voor een probleem vaak zó paraat hebt. Bedenk dat je beter de handen vrij kunt houden om verderop de juiste prioriteiten te stellen.

Houd gepaste afstand

Natuurlijk wil je dat je medewerkers je aardig vinden. Maar als manager doe je er goed aan enige afstand te houden. Wees je er steeds van bewust dat je als manager een andere rol en positie hebt dan als collega. Als je te close bent met je medewerkers kan dat verkeerde verwachtingen wekken en lastige managementbeslissingen in de weg staan. Handel autonoom. Maak ook eens een lunchafspraak met een collega-manager in plaats van steevast aan te schuiven bij je medewerkers. Maak duidelijk dat je de baas bent, zonder je autoritair te gedragen.

Wees aardig voor jezelf

Gun jezelf de tijd om je nieuwe omgeving te leren kennen en je plaats te bepalen. Beginnende managers stellen vaak (te) hoge eisen aan zichzelf. Ze willen te snel te veel resultaten boeken en lopen vast in perfectionisme en werkstress. Gun jezelf tijd om te leren.

Leer omgaan met stress

Hoe goed je ook bent, vroeg of laat loop je tegen situaties aan die een maatje te groot voor je lijken. Je moet bakzeil halen in een netelige kwestie of je moet je hard opstellen naar een medewerker terwijl je liever aardig zou zijn. Accepteer dat je vroeg of laat impopulaire beslissingen moet nemen. Durf fouten te maken en geef ze ruiterlijk toe. Door stress bekwaam te hanteren zul je op een gezonde manier je managementfunctie overleven.

Boor hulpbronnen aan

Veel managers beschouwen het als een zwaktebod om met lastige kwesties aan te kloppen bij collega's. Waarom zou je geen gebruik maken van ervaren managers in je organisatie? Vraag hen om advies. Of zoek een goede coach buiten de deur. Ook kan het verstandig zijn een training of een management opleiding te volgen om je managementkwaliteiten aan te scherpen.

Volgende pagina: profiel van de manager


Bron: www.leren.nl/cursus/management/intro/zelfmanagement.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon