Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Plannen en Organiseren > Regie

In de regiekamer

Plannen & Organiseren

Tijdens de uitvoering van het plan zit jij als het ware in de regiekamer. Je zorgt ervoor dat iedereen concreet aan het werk kan, je coördineert alle activiteiten en je houdt de voortgang bij.

Je zult merken dat je profijt hebt van een goed plan van aanpak. Hoe beter en doortimmerder dat is, hoe meer plezier je nu hebt tijdens de uitvoering. Het is leuk om samen te werken aan de uitvoering van nieuwe plannen!

Startbijeenkomst

De uitvoering van het project begint met een startbijeenkomst of kick-off meeting. Hierbij is iedereen aanwezig, het liefst ook de opdrachtgever. Op deze bijeenkomst wordt gezamenlijk het hele project doorgenomen en kun je de eerste werkafspraken maken.

Let op:

Werkafspraken

De projectleden zorgen voor de voortgang van het project. Het is de taak van de projectleider om het project voor te bereiden en de uitvoering te faciliteren. Het helpt om vooraf een aantal essentiële afspraken met elkaar te maken.

Bijvoorbeeld:

Sfeer in het team

Het is wel aardig om eens naar het verloop van de uitvoering van een plan te kijken in termen van gedrag. Dit verloopt van onwennigheid, naar enthousiasme, verwarring, bezinning en ten slotte gedrevenheid. Er wordt wel gezegd dat je, om een project succesvol te maken, elke fase moet doorlopen.

In eerste instantie is iedereen op zoek naar zijn rol in de uitvoering. Iedereen is nog onwennig. Als je bekend bent met de samenwerkingsvorm, de doelstellingen en gewend bent geraakt aan je eigen rol breekt het enthousiasme door. Je hebt er zin in en wilt vol aan werk. Het enthousiasme gaat geleidelijk aan over in verwarring. 'We kunnen toch niet alles doen?', 'Maar als we dit doen, wat slaan we dan over?'. Als deze fase te lang duurt verwateren de activiteiten. Dit komt het project niet ten goede.

Een goede projectleider grijpt op tijd in. De verwarring heeft lang genoeg geduurd en de projectleider stelt de sleutelvraag: 'Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?' Als het goed is, brengt dit een discussie op gang en staan daarna de neuzen weer dezelfde kant op. Iedereen werkt weer gefocust naar dat ene eindresultaat toe. De laatste fase kenmerkt zich door gedrevenheid. Het einde is in zicht en je werkt hard om het project goed af te ronden.

Overdragen

Je project moet overdraagbaar zijn. Je kunt ziek worden, van het project af gehaald worden voor één of andere calamiteit of halverwege op vakantie moeten. Daarom is het zo belangrijk dat je steeds de voortgang van het project goed administreert. Wat is er klaar? Wat wacht op een beslissing van een ander? Een collega uit het project, of zelfs iemand die er nog niet bij betrokken was, moet jouw werk kunnen overnemen. De invaller moet dan ook weer jouw bevoegdheden overnemen, mét jouw verantwoordelijkheden.

Volgende pagina: Afsluiting en evaluatie


Bron: www.leren.nl/cursus/management/plannen-organiseren/regie.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon