Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Prikkelende managementstijlen > Kanjers

Kanjers

Prikkelende managementstijlen

Medewerkers die sterk gemotiveerd zijn voor hun taak en erg bekwaam

De ideale medewerker: hij is gedreven en is prima opgewassen tegen zijn taak. Het lijkt vreemd om deze medewerkers te willen prikkelen. Toch zie je juist bij deze categorie medewerkers vrij veel uitvallers. Het zijn medewerkers die hard werken en veel aanpakken.

Een prikkelde managementstijl is voor Irene niet nodig om haar uit te dagen tot betere prestaties. Toch kan ze best een extra stimulans gebruiken. Als je niet oppast komt de routine erin of wordt hun bekwaamheid een trucje dat ze te vaak toepassen. Cynisme of een burn out liggen dan op de loer. Hoe prikkel je deze categorie medewerkers?

Coach

Medewerkers die over voldoende motivatie en competenties beschikken zijn (in de begrippen van Hersey en Blanchard) taakvolwassen. Het zijn de ideale medewerkers om gemotiveerde collega's die nog niet zo competent zijn, te coachen. En coachen is niet gemakkelijk. Juist voor kanjers is het moeilijk om 'hun handen thuis te houden'. Ze weten precies hoe het moet en staan te popelen om het stuur over te nemen. Daar zit dan voor hen de uitdaging. Een bijkomend voordeel is dat het de medewerker dwingt om na te denken over zijn vak en zijn manier van werken.

Erken de prestaties en maak verschil

Leidinggevenden dreigen juist de prima functionerende medewerkers wel eens uit het oog te verliezen. Je bent erg druk in de weer met de kleine groep medewerkers die niet goed functioneert. Ook ervaren mensen die prima functioneren horen dat graag van hun baas. Voor hen is een bonus in het vooruitzicht vaak geen echter prikkel. Maar bijvoorbeeld een dure cursus, een eigen werkkamer of een laptop voor thuis zijn dat wel. In dit verband duikt nog wel eens het gelijke monniken gelijke kappen-principe op. 'In dit bedrijf geven we medewerkers geen laptop voor thuiswerken. Gelijke monniken, gelijke kappen.' Deze redenering klopt. De ervaring leert echter dat er maar heel weinig gelijke monniken zijn. Durf verschil te maken in dit soort situaties: medewerkers begrijpen meestal wel waarom de leidinggevende juist Irene die kamer alleen geeft.

Laat ze gaan

Medewerkers als Irene zijn goud waard. Je zou de hele afdeling wel met klonen van Irene willen bevolken. En toch, tip Irene als er promotiemogelijkheden zijn. En desnoods als je hoort dat er elders een mooie baan vrij komt. Medewerkers als Irene blijven maar een bepaalde tijd zo op en top gemotiveerd. Er komt een moment dat ze weten hoe 'de hazen lopen'. Ze kennen het klappen van de zweep en voor je het weet kruipt er iets van cynisme in hun gedrag. Wees dat voor.

Volgende pagina: Tobbers


Bron: www.leren.nl/cursus/management/prikkelen/kanjers.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon