Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Van Professionals > Faciliteren

Zorgen voor de faciliteiten

Leidinggeven aan professionals

Een van de belangrijkste taken van de leidinggevende van professionals is het zorgen voor goede faciliteiten. Je zorgt voor de koffie, voor het kopieerapparaat, voor goede secretariële ondersteuning en voor het uitstapje. Onderschat deze functie niet. Juist aan dit soort dingen kan iemand veel werkplezier ontlenen. De auto van de zaak bijvoorbeeld. Professionals zijn behoorlijk statusgevoelig. Logisch, want ze zijn voor de buitenwereld allemaal gelijk.

In het HBO zie je bijvoorbeeld dat docenten die contractactiviteiten verzorgen (en zo extra inkomsten genereren voor hun werkgever) zich in de arbeidsvoorwaarden gaan meten met consultants in de commerciële dienstverlening. Dat betekent een laptop, een mobiele telefoon en een auto van de zaak. Op die manier kunnen ze zich toch onderscheiden. Op zich is daar niets mis mee. Een leidinggevende die al dit soort verzoeken tegenhoudt met als argument: 'gelijke monniken, gelijke kappen' is een angsthaas: er zijn in jouw team geen gelijke monniken. Maar pas op: je kunt er in doorslaan. Een mogelijkheid is om dergelijke gadgets in te zetten als beloning voor bijzondere verrichtingen.

Veel professionals zijn dure krachten. Het is jammer als zij veel tijd moeten besteden aan werk dat ook een goedkopere medewerker ook kan doen. Zorg dus voor een goede ondersteuning. Dat vereist wel veel tact en souplesse. Vaak ben je niet alleen de leidinggevende van de professionals maar ook van het secretariaat. Professionals kunnen nog wel eens erg veeleisend zijn en teveel dingen als vanzelfsprekend beschouwen. Tegelijkertijd is het voor secretaresse moeilijk om begrip te hebben voor mensen die pas om 10.00 aankomen en op vrijdagmiddag om 15.00 uur alweer naar huis gaan. Allicht werkt de gemiddelde professional veel thuis. Maar dat zie je niet op kantoor. En bovendien kan de secretaresse haar werk niet thuis doen. Wie neemt anders de telefoon op?

Voorkom daarom dat de secretaresse als voetveeg wordt behandeld. Maak slimme matches tussen secretaresse en degene voor wie zij werkt. Zorg voor duidelijke afspraken over het aanleveren van werk en handhaaf die.

Volgende pagina: De baas zijn


Bron: www.leren.nl/cursus/management/professionals/zorgen-voor-faciliteiten.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon