Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Risicomanagement > ERM > Lessen

Lessen uit het verleden

Risicomanagement

Het is beter te leren van andermans fouten dan ze zelf te begaan. De Amerikaanse deskundige op het gebied van risicomanagement Paul Lam heeft geanalyseerd wat er mis ging bij banken en verzekeraars die te veel of verkeerde risico’s namen en daardoor in de problemen kwamen. Hij heeft hieruit een rijtje van zeven lessen gedestilleerd.

1. Ken de markt

Het is belangrijk dat werknemers snappen op welke manier het bedrijf omzet maakt. Met name in de financiële wereld zijn banken op de fles gegaan omdat ze op den duur het overzicht verloren hadden waar ze eigenlijk nog in handelden. Een typisch voorbeeld van waar het mis kan gaan, was de Amerikaanse hypotheekcrisis van 2007.

2. Stel checks and balancesvast

Met andere woorden: zorg dat er geen persoon of kleine groep is die te veel macht krijgt om naar eigen inzicht ongebreidelde risico’s te nemen.

3. Stel minimumeisen en standaarden op

Voor de financiële markten: denk aan daglimieten. Voor andere markten: denk aan standaarden over hoe om te gaan met bonussen voor goede werknemers, of beleid wat betreft vertrekkende werknemers. Zonder allerlei standaarden en eisen is met name een snel groeiend bedrijf onbestuurbaar.

4. Houd de contanten in de gaten

Fraude en ook onschuldige fouten zijn meestal te traceren tot een handtekening die onder een overmaking staat.

5. Gebruik de juiste meetlat

De manieren om de prestatie te meten van personen of afdelingen moeten goed gekozen worden. Als er bij de meting van de resultaten te veel nadruk wordt gelegd op groei en hoge targets, kan dit een averechts effect hebben. Mensen en afdelingen voelen zo veel druk, dat ze te grote risico’s gaan nemen.

6. Betaal voor de gewenste resultaten

De andere kant van de meetlat-medaille. Is het wel goed om beloning/bonussen alleen te baseren op de omzet die een verkoper maakt? Als zijn risicobeleid niet wordt meegewogen, kan dit ertoe leiden dat de verkopers meer een meer onverantwoorde risico’s nemen. Zoals een hoogleraar bedrijfseconomie eens zei: als je bij een bedrijf slimme mensen domme dingen ziet doen, doen ze dat in negen van de tien gevallen omdat ze daarvoor met bonussen betaald krijgen.

7. Zorg voor Yin en Yang

Bij risicomanagement ligt de nadruk vaak op beleid en procedures, systemen en modellen. Zorg ook voor een ‘zachte’ tegenhanger daarvan. Laat het senior management uitstralen dat ze risicobeleid serieus nemen. Creëer een open houding wat betreft het discussiëren over risico’s.

Volgende pagina: De voorwaarden voor goed ERM


Bron: www.leren.nl/cursus/management/risicomanagement/lessen-uit-het-verleden.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon