Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Verandermanagement

Verandermanagement

Gerelateerde Cursussen

Een organisatieverandering is een bewuste verandering in de manier van werken van een groep mensen die in organisatieverband samen aan een doel werken. Je denkt dan al snel aan grote, ingrijpende reorganisaties en dure adviesbureaus. We beperken ons in deze cursus tot kleinschalige organisatieveranderingen binnen de context van een wat grotere organisatie.

Deze cursus is bedoeld voor interne veranderaars, voor Anouk en al die andere medewerkers en leidinggevenden die “het even moeten regelen”. Hoe pak je zo'n verandertraject aan? Hoe zorg je ervoor dat een verandering het beoogde resultaat oplevert, ook op de langere termijn?

Je opdracht

Een opdracht voor verandermanagement kan heel officieel gegeven worden. Maar vaak gaat het wat informeler. En soms zorg je voor je eigen opdracht. Het is in alle gevallen belangrijk om de opdracht tijdig als opdracht te onderkennen. Zorg voor een duidelijke opdrachtbevestiging.

Je diagnose

We hebben het in deze cursus over bewuste veranderingen in een organisatie. Er moet iets veranderen. Maar wat exact? En hoe? Je diagnose is dus een korte beschrijving van wat er aan de hand is en hoe je daar op kunt ingrijpen. Daarmee is de diagnose is misschien wel het belangrijkste element van verandermanagement.

Je strategie

Eigenlijk is een strategie niets anders dan een slim plan. Het bedenken van een slimme strategie voor verandermanagement is een kwestie van ervaring. Maar ook van gestructureerd en planmatig werken. Het beantwoorden van vijf vragen kan je helpen

Je aanpak

Wat ga je doen? Wanneer de beoogde verandering enige impact heeft op de organisatie, zal één aanpak niet volstaan. Je zult dus op basis van je strategie een aantal acties moeten bedenken die elkaar versterken of in elk geval niet bijten. Al die acties op een rij noem je het interventieplan.

Jijzelf, je baas en de anderen

We schreven deze cursus Verandermanagement niet voor externe interim-managers, maar voor interne opdrachtnemers. Mensen die de verandering “er even bij moeten doen”. Dat maakt verschil. In de eerste plaats zul jij als de verandering afgerond is, ermee moeten werken. Bovendien maak je met sommige veranderingen niet iedereen blij.

Auteur: Wout Sorgdrager (april 2007)

Geraadpleegde literatuur

Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Leren veranderen. een handboek voor de veranderkundige. 2e druk. Kluwer, Deventer, 2006.

Huib Koeleman, Interne communicatie bij verandering. Kluwer, Alphen aan den Rijn, 2002

Zie ook


Bron: www.leren.nl/cursus/management/verandermanagement/

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon