Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Verandermanagement > Vaardigheden

Vaardigheden

Verandermanagement

Je ziet het wel bij grootschalige reorganisaties. De cultuur wordt op de schop genomen, het moet klantgerichter of proactiever of meer bottom-up of juist meer directief. Er is een nieuwe stijl van leidinggeven nodig.

Scholing

Door scholing kun je nieuwe vaardigheden introduceren. Als het gaat om het aanleren van een nieuwe techniek bijvoorbeeld. Wie efficiƫnter wil werken en daarvoor een nieuwe machine aanschaft zal de medewerkers moeten laten scholen.

Scholing kan ook een ingrijpender karakter hebben. Dan gaat het om het aanleren van nieuwe competenties. Ambtelijke organisaties kunnen zo'n verandering bijvoorbeeld doormaken. Als je je leven bent opgeleid en afgerekend op het realiseren van een correct proces, vergt het heel veel training om te leren hoe je niet het ambtelijk proces als leidraad neemt maar de vraag van de klant. Het is duidelijk dat in zo'n geval scholing alleen niet voldoende is. Dan zul je ook middelen als coaching, jaargesprekken en intervisie moeten inzetten.

Coaching, intervisie, feedback

Wie mensen andere competenties wil aanleren moet zwaar investeren in instrumenten die juist op de gedragcomponent ingrijpen, zoals coaching, intervisie en feedback.

Onderschat de kosten en de hoge inspanningen niet. Je bent er niet met het inhuren van een goed bureau. Juist de leidinggevenden zullen het druk krijgen in dit soort trajecten. Zij zijn verantwoordelijk voor hun medewerkers, zij zullen tijd moeten investeren in hunmensen. Veel gesprekken, veel rondlopen op de werkvloer. Een groene aanpak.

Volgende pagina: Medewerkers


Bron: www.leren.nl/cursus/management/verandermanagement/vaardigheden.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon