Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Marketingmix > Paarse koe

Vijfde p: de paarse koe

Marketing

Marketinggoeroe Seth Godin pleit – enigszins ludiek - voor een vijfde p in de marketingmix: de paarse koe. Wat hij wil zeggen is dat marketeers moeten meedenken over innovatie. Ze moeten ernaar streven om niet langer gemiddelde producten voor gemiddelde mensen te maken, maar iets dat eruit springt als een paarse koe langs de kant van de weg. Het devies is om opmerkelijke producten te maken die interessante mensen zullen aantrekken. Zeker in markten die zo vol zijn als tegenwoordig (hoeveel merken wasmiddelen en pijnstillers zijn er wel niet) is dat de enige manier om snel marktaandeel te veroveren.

De paarse koe is vaak het gevolg van buiten de gewone kaders denken. De eerste fabrikant die meer dan veertig jaar geleden op het idee kwam om pizza’s in bevroren toestand te verkopen, had een paarse koe te pakken. En vervolgens? Melk je paarse koe uit tot hij niet meer kan, maar wees ondertussen bezig met het verzinnen van een nieuwe.

Zes tips om een paarse koe te fokken

  1. Probeer de markt te segmenteren volgens jouw ideaal. Aan welke mensen zou jij het liefst verkopen? Bijvoorbeeld een groep die trendbepalend is. Concentreer je vervolgens volledig op die markt.
  2. Denk niet in termen van massa en gemiddelden, maar in kleine doelgroepen. Bedenk een opmerkelijk product voor de kleinst denkbare markt. Probeer voor hen iets superspeciaals te maken. Waar zou je jouw favoriete klanten het meest mee helpen?
  3. Zet twee teams op: de uitvinders en de uitmelkers. De uitvindingen van het eerste team worden als ze klaar zijn deskundig uitgemolken door het tweede team. Het eerste team is dan al weer bezig met een nieuwe uitvinding.
  4. Er zijn veel kleine dagelijkse dingen die je eens niet volgens de routine kunt doen, ook het opnemen van de telefoon. Door er een gewoonte van te maken om patronen te doorbreken op alle niveaus, wordt de kans groter dat je nieuwe dingen bedenkt.
  5. Verken de grenzen: fantaseer over wat er zou gebeuren als jouw product het snelst, goedkoopst, meest geliefd, meest gehaat zou zijn...
  6. Verzin eens iets dat eigenlijk niet mag in jouw bedrijfstak. Zo introduceerde een luchtvaartmaatschappij een kledingcode... voor passagiers.

Aanbevolen website

Volgende pagina: Marktonderzoek


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/paarse-koe.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon