Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Internet > Terreinen

De terreinen van e-marketing

Marketing

Transacties vinden niet alleen plaats tussen consumenten en bedrijven, maar ook tussen bedrijven onderling en consumenten onderling. Er zijn dus vier typen markt:

1. Business to consumer (BtoC)

Een voorbeeld is Amazon.com. Alles kan in principe aan consumenten verkocht worden. De meest verkochte producten zijn die waar het internet het voordeel biedt van snelle informatievoorziening. De klant kan een liedje gelijk luisteren, of kan de eindbestemming van de vliegreis meteen bepalen. Ook helpt het natuurlijk als de kosten lager zijn. Daarom worden boeken, muziek en vakanties veel via internet besteld. Dit geldt minder voor producten waar je omheen wilt lopen en aanraken. En toch: er worden producten verkocht via internet waarvan je het niet zou verwachten. Wie had gedacht dat cooldiamonds.com een succes zou zijn?  

2. Business to business (BtoB)

Daaronder vallen de grote online inkoopnetwerken zoals Efoodmanager.com. Deze markt is veel groter dan de BtoC markt: er zijn gigantische virtuele markten in een groot aantal sectoren: van auto’s tot chemie, van levensmiddelen tot energie. Dat openhandelsnetwerken niet altijd enorm grootschalig hoeven te zijn, bewijst de site onzeveemarkt.nl, waar boeren voornamelijk runderen verhandelen. Behalve openhandelsnetwerken, bestaan er ook privĂ©-handelsnetwerken. In deze netwerken is de relatie tussen online koper en verkoper meer een-op-een.

3. Consumer to consumer (CtoC)

Denk hierbij aan online veilingen als Ebay.com of Marktplaats.nl. Het grootste voordeel boven de oude tweedehandsmarkten is natuurlijk het enorme bereik van internet en daardoor het grote assortiment. De omzet die dergelijke sites vertegenwoordigen is vergelijkbaar met de omzet van alle BtoC sites bij elkaar.

CtoC kan ook slaan op het uitwisselen van informatie op gespecialiseerde forums en blogs. Hier plaatsen consumenten productervaringen en recensies. Dit betekent dat consument niet langer uitsluitend productinformatie tot zich neemt, maar deze ook zelf produceert. De oude mond-tot-mondreclame verloopt meer via het internet en is potentieel een nog krachtiger middel. Maar ook een krachtiger middel om negatieve productervaringen te verspreiden. Een spectaculair filmpje op Youtube van een vlamvattende accu van een nieuw model laptop, kan uiteraard enorme imagoschade toebrengen.

4. Consumer to business (CtoB)

Er bestaan al bedrijven die de klant het initiatief laten bij de prijsstelling: de klant kan een via het internet een bod op bijvoorbeeld een vliegticket en het bedrijf kan daar al dan niet op ingaan. Er zijn ook bedrijven die suggesties, klachten en andere vormen van feedback actief verzamelen op hun site.

Volgende pagina: Belang van een goede website


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/terreinen-e-marketing.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon