Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Wat is marketing?

Wat is marketing?

Marketing

Vaak wordt gedacht dat marketing en sales ongeveer hetzelfde betekenen. Misschien omdat de termen zo vaak in één adem genoemd worden (marketing- en salesafdeling). Ook bestaat er de misvatting dat marketing hetzelfde is als reclame.

Wat marketing niet is

De markt: de oorsprong van het woord

Als je moeite hebt te onthouden wat marketing inhoudt, denk aan de oorsprong van het woord. Daar zit niet voor niets de stam markt in. Op het marktplein ontmoeten aanbieders en klanten elkaar. De goede oude marktkoopman of standwerker moest meer kunnen dan hard roepen (sales) alleen. Hij moest ook weten welke producten hij meenam naar welke stad. Hij moest zijn kraam op de goede plaats neerzetten, bijvoorbeeld in de buurt of juist ver weg van concurrenten. Uiteraard moest hij benul hebben van de gangbare prijzen. Hij moest snappen waarom zijn klanten juist bij hem zouden willen kopen, in plaats van bij zijn buurman, die misschien wel ongeveer hetzelfde product verkoopt. Hieruit blijkt dus hoe veelzijdig marketing is. De marktkoopman was zijn eigen marketing- en salesafdeling ineen (en logistiekafdeling, nu we toch bezig zijn).

Tweerichtingsverkeer: ook kopers zijn marketeers

Op het marktplein inventariseert de koper het aanbod. Zodoende is het niet alleen de aanbieder/marktkoopman die aan marketing doet. Ook de afnemer doet dat. Neem de consument die op de virtuele huizenmarkt Funda het huizenaanbod doorzoekt en daarbij op een slimme manier kan zoeken op woonplaats, prijs, oppervlakte, enzovoort. Deze koper doet in principe hetzelfde als de aanbieder die zijn kopersmarkt segmenteert (indeelt) op bijvoorbeeld inkomen en koopgedrag van zijn potentiële klanten. Op de marktplaats komen koper en verkoper elkaar tegen: het vraagt tweerichtingsverkeer om tot een transactie te komen.

Een aantal definities

Sla je een leerboek over marketing open, dan zie je daar bijvoorbeeld als definitie staan:

Marketing, dat zijn de sociale en managementprocessen waarmee de behoeften van consumenten worden bevredigd.

Sociale en managementprocessen... dat is een breed begrip. Inderdaad, dat komt omdat marketing ontzettend breed is. Zoals gezegd, het is meer dan reclame of promotie. Een voorbeeld van een van die ‘managementprocessen’ is het door een reorganisatie klantgericht maken van een klachtenprocedure. Een voorbeeld van zo’n sociaal proces is het begrijpen op welke manieren je doelgroepen kunt indelen: naar leeftijd, of naar opleiding, of naar...?

Een meer gedurfde definitie van marketing, door Peter Drucker, is de volgende:

Het doel van marketing is het overbodig maken van verkoop.

Dit is dus de definitie van het voetbalelftal dat ook scoort zonder spits. Wat Drucker zegt, is dat het product zo goed bij de wensen van de klant aansluit, dat het zich als het ware vanzelf verkoopt. Pas op: deze definitie betekent allerminst dat alles om het product draait (‘zolang we het beste product maken, verkoopt het zichzelf wel’). Eerder wordt bedoeld, dat wanneer het product zó goed voldoet aan de wensen van de klant, het pushenervan niet nodig is.

Een definitie van Ger Hofstee:

Marketing is het veroveren van de markt door het aanbod op de vraag af te stemmen en niet andersom.

In deze definitie zit een belangrijke denkwijze, kenmerkend voor moderne opvatting over marketing. Namelijk dat de marketeer moet denken vanuit de klant, niet vanuit het bedrijf. De goede oude vier p’s (product, prijs, plaats en promotie), worden dan omgeschreven tot de vier c’s: customer value, customer costs, customer convenience en customer communication.

Tenslotte een van de meest eenvoudige definities, van Philip Kotler:

Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier.

Let op het woord klanttevredenheid in de definitie. Net als voor alles in het leven geldt voor marketing het motto van Google: don’t be evil. Je hebt succes als je de behoeften van anderen begrijpt en hen producten of diensten biedt die hen daarbij echt helpen.

Volgende pagina: de marketingmix.


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/wat-is-marketing.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon