Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Freelance > Ondernemingsplan > Markt

Je markt

Ondernemingsplan
Lancelots: voor en door freelancers

Je markt bestaat uit de verzameling van bestaande afnemers, potentiële afnemers en alle aanbieders van het product of vervangende producten. Zijn er weinig aanbieders en geen vervangende producten dan zit je natuurlijk goed. Zijn er veel aanbieders en zijn er ook nog eens allerlei vervangende producten dan heb je het als starter beslist moeilijk.

Anjo Conneman heeft een probleem dat veel ondernemers zullen herkennen. Hij heeft een geweldig product maar moet daar nu nog een markt voor vinden. Hij kan kiezen voor de zakelijke markt of voor de particuliere markt. Als hij de zakelijke markt kiest moet hij op zoek naar een bepaalde branche: de kunstensector bijvoorbeeld. Hij kan theatergezelschappen, popgroepen, cabaretiers, impresario's, muziekwinkels en theaters benaderen met een bijzonder product: u bedenkt het, ik verpak het. Maar hij kan ook kiezen voor groothandels die in kerstpakketten doen. Een mooie verpakking is het halve pakket, vinden veel bedrijven. Maar kerstpakketten zijn nauwelijks meer aftrekbaar van de belastingen. Is het slim om nu die branche in te stappen? Hij kan ook kiezen voor de particuliere markt. Dan heeft hij een winkel nodig in het centrum van het dorp waar hij woont. Is daar genoeg aanloop? Wat kan hij in die winkel nog meer verkopen? Het is duidelijk dat de keuze voor de markt belangrijk is. Uit de enorme belangstelling van particulieren maakt hij op dat de vraag groter is dan het aanbod. Hoe zit dat in de professionele, zakelijke markt?

Het is verstandig om als je niet precies weet hoe de markt in elkaar zit, een paar gesprekken te voeren met mogelijke opdrachtgevers en je concullega's: concurrenten/collega's. Gevestigde concullega's vinden zo'n gesprek vaak prima. Het is voor hen een aardige gelegenheid om kennis te maken met een mogelijke concurrent en zich nog eens te bezinnen op het vak waarvoor ze indertijd kozen.

Volg ook de ontwikkelingen in de markt. Soms (kerstpakketten!) wordt die markt sterk beïnvloed door de politiek. Volg dat soort ontwikkelingen, kijk op de sites van de beroepsorganisaties en de brancheverenigingen. Zorg dat je weet waar je over praat.

De keuze voor de markt waarop je je wilt richten is overigens niet altijd zo ingewikkeld. Vaak ligt het ook voor de hand. Een restauratietimmerman werkt voor particulieren en voor organisaties die kleinere monumentenpanden hebben. Maar hij kan zich ook als onderaannemer aanbieden bij grotere projecten. In je keuze voor je markt betrek je een aantal aandachtspunten:

Volgende pagina: je bedrijfsformule


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/ondernemingsplan/markt.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon