Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > burn-out voorkomen > Bij jezelf

Wat kun je zelf doen om een burn-out te voorkomen?

Burn-out voorkomen

Stel realistische eisen aan jezelf en aan anderen

Als perfectionist heb je het vaak moeilijk. Anderen lopen de kantjes ervan af; zelf zorg je dat elk detail klopt en dat je iedere afspraak nakomt. Heel lovenswaardig natuurlijk maar vaak overbodig. In de eerste plaats lopen anderen er de kantjes niet vanaf maar kunnen ze gewoon beter maat houden. En in de tweede plaats mag je af en toe ook best een afspraak wat oprekken of veranderen. Het best is overigens om geen onrealistische beloftes te doen. Als je op vrijdagmiddag belooft dat je baas op maandagmorgen een concept jaarplan heeft, creëer je je eigen stress. En realiseer je dat als je deze keer bereid bent je weekend op te offeren, de ander verwacht dat je dat ook een volgende keer wel wilt.

Verwacht niet te veel van anderen

We zagen al eerder dat een burn-out het gevolg is van een verstoorde energiebalans. Je stopt vaak meer in je werk dan dat je ervoor terug krijgt. Reken niet op die vaste baan of die promotie. Verwacht ook niet teveel dankbaarheid van cliënten. Vaak realiseren ze zich niet welke inspanningen jij je getroost voor hen. Sommige cliënten vinden ook (vaak niet eens ten onrechte) dat ze recht hebben op jouw volledige inzet.

Geniet van het werk zelf

'Voor die gelukkige glimlach doe ik het' zegt een maatschappelijk werker. Dat klinkt mooier dan het is. Want als de cliënt een keer niet zo gelukkig glimlacht, heeft deze maatschappelijk werker een probleem. Nee, doe je werk omdat je het leuk vindt, omdat je leuke collega's hebt en omdat je het salaris nodig hebt. Beschouw die glimlach als een extraatje.

Blaas tijdig stoom af

Je kunt je weerbaarheid versterken door na belastende gebeurtenissen bewust even na te praten met je collega's of met anderen die weten waar je het over hebt. In het leger heet dat tegenwoordig 'debriefing'. Dergelijke gesprekken helpen je om je indrukken een plaats te geven en er eventueel wat van op te steken. En soms heeft een collega wel een goede tip: je kunt zoveel leren van je collega's!

Luister naar je lichaam

Stress veroorzaakt een verminderde weerstand. Een hele reeks van verkoudheidjes, grieperigheidjes en hoofdpijntjes moet je niet veronachtzamen. Net zo min als hartkloppingen, concentratieproblemen, chronische moeheid en stemmingswisselingen die je niet kunt verklaren.

Luister naar anderen

Wie tegen een burn-out aanloopt, zal van zichzelf dat niet zo snel onderkennen. Daarom ligt die taak bij anderen. Je vrouw, je baas of je collega's. Hoe vaak hoor je dat je het wat rustiger aan moet doen? Echt, mensen zeggen dat niet voor niets.

Ga zuinig om met je energie

Net als je geld, is je hoeveelheid energie beperkt. Ga er dus economisch mee om. Besteed het aan de goede dingen. Als je weet dat een klus heel veel energie kost en niets oplevert, moet je je afvragen of je die klus moet oppakken. Plan je agenda zorgvuldig. Sommige klussen zorgen voor energie. Spreid die listig in je agenda. Natuurlijk is vakantie heerlijk maar veel vrije dagen, zorgen vaak ook voor veel stress in de periode ervoor. Plan dat dus een beetje slim.

Zorg voor beweging

Al lopend kun je vaak prima overleggen. Ga wat vaker achter je bureau vandaan en moet je met een collega wat overleggen, doe dat wandelend. Beweging ontstrest.

Volgende pagina: Wat kun je doen om een burn-out bij een ander te voorkomen?


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/burn-out/bij-jezelf.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon