Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Creatief denken > Convergerende fase

Convergerende fase

Creatief denken

En daar zit je dan met al die ideeën, mogelijkheden, suggesties van de divergerende fase. Hoe meer, hoe beter. Pak eerst nog eens je startformulering. Het kan maar zo zijn dat je in de hitte van de strijd, een aantal belangrijke aspecten over het hoofd hebt gezien. Is dat zo? Ga dan terug naar Start. Zo niet, dan ga je nu selecteren.

Tussen al die ideeën zit veel onzin. Weg ermee! De ideeën die overblijven ga je vervolgens bij langs. Welke ideeën spreken je gevoelsmatig gewoon aan? Waarom? Welke ideeën zijn echt “out of the box”? Welke ideeën zijn echt vernieuwend? Let op: we hebben het nu nog niet over haalbaarheid! Probeer bij je antwoorden op de voorgaande vragen juist de vraag naar de haalbaarheid even buiten beschouwing te laten. Voor je het weet heb je erg je best gedaan om een creatief idee te bedenken en uiteindelijk kies je voor een idee dat het meest haalbaar is. Dat is jammer.

Verdeel je ideeën nu in drie categorieën:

  1. gewone ideeën, snel en eenvoudig te realiseren
  2. vernieuwende ideeën die op zich wel haalbaar zijn
  3. volstrekt nieuwe ideeën die echter in principe wel mogelijk zijn.

De ideeën die nu nog over zijn ga je bij langs. Zijn er ideeën bij die je kunt combineren? Zijn er ideeën bij die gewoon zo lumineus zijn en zo eenvoudig te realiseren dat je er niets meer aan hoeft te doen? En dan moet je toch echt gaan kiezen. Je kunt niet alle ideeën uitwerken. Laat je leiden door je gevoel, door de kosten, door de eenvoud en door de slaagkans.

Een paar tips.

Zelfs al heb je maar twee goede ideeën uitgewerkt, dan nog kun je er waarschijnlijk voorlopig maar een realiseren. Ligt het erg dicht bij jezelf? Lees dan eens de laatste hoofdstukken van de cursus Licht denken. Heb je er anderen voor nodig en is het werkgerelateerd. Kijk dan eens bij Projectmanagement. Durf het aan te pakken, durf te dromen. Stel je eens voor ...

Volgende pagina: Verder lezen over creativiteit


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/creatief-denken/convergerende-fase.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon