Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > E-mail > Wanneer e-mail

Wanneer wel e-mail, wanneer niet?

Grip op e-mail

‘Uit onze administratie blijkt dat uw dienstverband bij de Rijksuniversiteit is beĆ«indigd’. Dit bericht vonden de 7.000 medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen op een maandagochtend in november 2006 in hun mailbox. Gelukkig bleek het om 'fout’ in het computersysteem' te gaan. Waarom het automatisch gegenereerde mailtje naar duizenden medewerkers was gestuurd, was een groot raadsel. Nadat de fout was ontdekt, volgde meteen een excuusmail waarin de medewerkers werd verzekerd dat het een foutief bericht betrof en zij zich geen zorgen hoefden te maken over hun baan. De hele affaire had honderden bezorgde telefoontjes en e-mails tot gevolg.

Minder fortuinlijk waren de 400 medewerkers van een Amerikaanse elektronicaketen RadioShack in september 2006. Zij werden per e-mail op de hoogte gebracht van hun ontslag en konden meteen hun spullen pakken. ‘Omwille van de efficiency’, had de directie van het bedrijf voor deze werkwijze gekozen. De medewerkers waren woedend en vonden de werkwijze ‘onmenselijk en respectloos’.

E-mail is in lang niet elke situatie het juiste communicatiemiddel. Denk bijvoorbeeld aan zaken die iemand persoonlijk raken, zoals de beĆ«indiging van een dienstverband. Dit hoort in een persoonlijk gesprek besproken te worden. Of als je een vraag hebt waar je meteen antwoord op wilt, kun je beter de telefoon pakken of even bij je collega langsgaan en het hem vragen. En soms heeft een Toch wordt e-mail regelmatig gebruikt in situaties waarin een persoonlijk gesprek beter op zijn plaats was geweest. Niet zelden leidt dit - vaak ondoordacht – automatisme tot irritaties, woede en misverstanden. Vraag je bij elk bericht even af of het wel verstandig is voor de betreffende boodschap e-mail als medium te gebruiken.

Situaties waarin je e-mail kunt gebruiken

Je kunt je mail gebruiken als je:

Situaties waarin je e-mail beter niet kunt gebruiken

Je kunt je mail beter niet gebruiken als je:

Andere mogelijkheden

Wat kun je doen als e-mail niet het meest geschikte medium is?

Volgende pagina: Do’s van e-mailen


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/e-mail/wanneer-wel-wanneer-niet.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon