Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Licht denken > Verder lezen

Verder lezen: boeken over licht denken

Licht denken

Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen; het managen van de lastigste persoon op aarde: jezelf. Uitgeverij Spectrum, 2005

Dromen, durven, doen  is in het genre 'zelfhulpboeken' geen verkeerde keus. Het boek geeft je wat inzicht in hoe gedrag nu eigenlijk tot stand komt en hoe nieuw gedrag wordt aangeleerd. Daardoor begrijp je in ieder geval beter waarom je eigen gedrag zo lastig is te veranderen. Het komt erop neer dat mensen hun behoeftes direct bevredigen willen. Lange-termijn-denken is er dan niet meer bij. Als ik nu zin heb in chocola, wil ik nu die behoefte bevredigen. Het feit dat mijn doel daardoor verder weg komt en daarmee ook de beloning op de langere termijn, is onvoldoende prikkel om de chocola niet te nemen. Stapsgewijs helpt Tiggelaar je om je droom concreet te maken, een actieplan te formuleren en om daadwerkelijk de stap te zetten. Daarna wordt het boek wel wat dun. Je zou zo graag lezen hoe je nu vast kunt houden aan een goed voornemen. Tiggelaar geeft wel wat adviezen maar veel verder dan 'doorzetten' en 'geef je zelf een beloning die viermaal groter is dan de pijn van de crisis' komt hij niet.

T. Ijzermans en R. Bender, Hoe maak ik van een olifant weer een mug? Uitgeverij Thema, 2004.

'De Rationeel Emotieve Therapie (RET) gaat ervan uit dat niet zozeer gebeurtenissen iemands emoties bepalen maar de manier waarop iemand de gebeurtenissen waarneemt, interpreteert en vervolgens evalueert. Daarvoor gebruikt de RET het zogenaamde ABC-tje:

A = de gebeurtenis, B = de ideeën en gedachten die we daarover hebben en C = de gevoelens en het gedrag naar aanleiding van die ideeën en gedachten. Een voorbeeld: Je baas geeft je nooit een compliment, je trekt daaruit de conclusie dat hij je een druiloor vindt en de emotie die daardoor ontstaat is die van boosheid. De RET leert je deze irrationele gedachten te rationaliseren. Je leert rationeel over de gebeurtenis na te denken en zodoende de beleving ervan en de gedachten die je erover hebt te rationaliseren. Zo kom je tot meer productieve emoties. In dit voorbeeld: A: mijn baas geeft me nooit een compliment, B: ik weet eigenlijk niet wat hij van mijn werk vindt, C: er ontstaat een milde angst of onzekerheid.

De RET onderscheidt drie grondhoudingen die je waarneming van de werkelijkheid bepalen:

  1. perfectionisme: de perfectionist stelt zijn prestatie gelijk aan zijn persoon.
  2. liefdesverslaving: dit wordt veroorzaakt door de rare eis dat iedereen je aardig vindt. Ga terug naar de wens: het zou mooi zijn als de meeste mensen mij aardig vinden.
  3. lage frustratietolerantie: Mensen met een lage frustratietolerantie hebben last van de eis dat het mee moet zitten.

Je weet van je zelf ongetwijfeld welke grondhouding bij jou past. Daarmee kun je aan de slag gaan bij het analyseren van de ABC. Dat is moeilijk. Maar ook productief. Je wentelt je niet meer in de slachtofferrol maar neemt het stuur in handen. Je kunt aan je eigen waarneming wat doen en je kunt ook zelf iets doen aan de vertaalslag van waarneming naar emotie. Niet je werk zorgt voor stress maar jouw beleving ervan. Je wordt dus verantwoordelijk voor hoe je je voelt. Niet anderen veroorzaken je stress, je doet dat zelf.

Vrouw aan het werk met zorgenpijl

Rationele Effectiviteitstraining (RET)

De Rationele Effectiviteitstraining (RET) is een methode om ongewenst gedrag of emoties van jezelf om te buigen naar meer effectief gedrag of effectievere emoties. Je kunt elke RET-situatie te lijf met het 8-stappenplan in deze cursus.

D. Ofman, Bezieling en kwaliteit in organisaties. Uitgeverij Servire, 2004.16e druk

Ofman heeft in dit boek het concept van de kernkwaliteiten geïntroduceerd. Maar Ofman houdt in dit boek ook een mooi betoog over het verschil tussen willen en kiezen. Daarmee baande hij de weg voor bijvoorbeeld Dromen, durven, doen en voor allerlei boeken over timemanagement en zelfmanagement. Als mensen zich iets hebben voorgenomen en het mislukt, schuiven ze mensen de oorzaak daarvan vaak in andermans schoenen. Ze zeggen daarmee: 'Ik kan er niets aan doen.' Daarmee verklaart men zichzelf machteloos.

Ofman legt uit dat die machteloosheid vaak pure gemakszucht is. Hij schetst hoe je in een aantal stappen van 'willen' naar 'kiezen' komt. En 'kiezen' is in zijn betoog niet iets vrijblijvends. Wie echt kiest, creëert een perspectief en creëert energie om die keuze ook te realiseren. Zo adviseert hij om je doelen heel concreet en meetbaar te formuleren en om je wens grondig door te controleren. Wil je dit echt of is het een vlucht voor iets anders? Creëert het nastreven van je wens energie of is het puur negatief georiënteerd?

'Bezieling en kwaliteit in organisaties' is niet voor niets een classic in de Nederlandse managementliteratuur. Goed, het is soms wat zweverig maar het is vaak ook pijnlijk concreet.


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/licht-denken/verder-lezen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon