Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Mindfulness > Oefeningen

Mindfulness oefeningen

Mindfulness

Een overzicht van alle oefeningen in deze online Mindfulness Training.

Het is de bedoeling dat je dagelijks oefent en dat moet je zien in te passen. Misschien vind je de oefeningen in eerste instantie wel suf of erg lang duren. En dan kan het ook nog zo zijn, dat je in het begin juist meer gestrest raakt van het oefenen, terwijl je mindfulness ging doen om te ont-stressen. Iedereen zal in meerdere of mindere mate tegen deze zaken aanlopen. En het enige motto is: blijven oefenen.

Rozijnoefening

Door meer gewaar te worden van wat er zich - in ons binnenste en daarbuiten - afspeelt, kunnen we een grotere keuzevrijheid krijgen. Daardoor kun je op den duur – met veel oefenen – bewust reageren op situaties in plaats van automatisch. Om je bewust te worden van alle gewaarwordingen, is er de ‘rozijnoefening’. De oefening laat zien, dat als je de moeite neemt om met al je zintuigen waar te nemen, je in het nu-moment een veelheid aan ontdekkingen doet.

Bodyscan

Een oefening in langere tijd geconcentreerd je aandacht ergens bijhouden én het leert ons beter stil te staan bij wat we in ons lichaam aan kunnen treffen.

Ademfocus

Om hindernissen bij het oefenen te overwinnen en onze aandacht in het hier-en-nu te brengen, kunnen wij onze adem gebruiken als hulpmiddel. Neem waar wanneer jij iets plezierigs ervaart.

Hatha-yoga

Een oefening om je lichaam te benutten in mindfulness. Rustige rek- en strekoefeningen, die je lichaam versterken en soepel maken. Prettig!

Ademruimte

Een mini-meditatie die je gedurende je dag een paar keer kunt doen om mindfulness te integreren in je dagelijkse leven.

Zitmeditatie met adem en geluiden

Een oefening om niet meer alleen stil te blijven staan bij je ademhaling, maar nu ook aandacht te gaan krijgen voor de geluiden die je buiten en in je lichaam kunt waarnemen.

Loopmeditatie

De loopmeditatie is ook weer een meditatie die jouw aandacht geheel bij de bewegingen van je lichaam brengt, om zodoende in het hier en nu te blijven.

Keuzeloze opmerkzaamheid

Een zitmeditatie die gaat over keuzeloze aandacht.

Bergmeditatie

Het gaat er niet om je gedachten te veroordelen of om ermee te gaan vechten. Je kunt er simpelweg voor kiezen je gedachte niet langer te volgen als je je er gewaar van bent geworden.

Doe deze oefeningen regelmatig en probeer ze in je dagelijks leven te integreren.

Meer mindfulness-oefeningen elders

Volgende pagina: Verder lezen


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/oefeningen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon