Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Mindfulness > Hindernissen

Omgaan met hindernissen

Mindfulness

Na een week oefenen, al dan niet met hindernissen, gaan we het hebben over de hindernissen die wij in ons leven tegenkomen. En dus ook in het oefenen tegenkomen.

Het gaat hierbij niet om hindernissen per definitie, maar om de hindernissen die wij voor onszelf opwerpen. Heel vaak zonder dat wij het doorhebben. Het gaat om het verschil tussen ‘dat wat is’ en ‘dat wat wij ervan maken’. Om dat te verduidelijken, hieronder een oefening.

Oefening

Sluit je ogen en beeld je het volgende in:

Je bent gelukkig en blij, om wat voor reden dan ook. Je loopt genietend over straat. Je kijkt in het rond en beziet je omgeving. Als je blik naar de overkant van de straat gaat, zie je ineens iemand die je al jaren niet meer hebt gezien. Diegene kijkt ook jouw kant op. Je lacht en zwaait. De betrokkene reageert totaal niet en loopt zo voorbij...

Doe je ogen open en maak een paar aantekeningen over wat je gedacht hebt, welke emotie(s) je voelde, waar je dat eventueel in je lichaam gevoeld hebt en wat je dan voelde.

Dan sluit je weer je ogen en doen we de volgende oefening:

Je voelt je heel erg somber. Je ziet het niet zitten, bent depressief en zwaar down. Je wandelt over straat. Je kijkt in het rond en beziet je omgeving. Als je blik naar de overkant van de straat gaat, zie je ineens iemand die je al jaren niet meer hebt gezien. Diegene kijkt ook jouw kant op. Je lacht en zwaait. De betrokkene reageert niet en loopt zo voorbij...

Doe je ogen open en maak een paar aantekeningen over wat je gedacht hebt, welke emotie(s) je voelde, waar je dat eventueel in je lichaam gevoeld hebt en wat je dan voelde.

Tot zover de oefening.

Waarschijnlijk waren het hele andere gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen die bij je boven kwamen bij de eerste en bij de tweede oefening. Misschien ook niet. Maar ook in dat geval kun je je vast wel voorstellen, dat je op eenzelfde situatie anders kunt reageren doordat je stemming anders is. Zoals je in bovenstaande oefening mogelijk de eerste keer de schouders ophaalde en verbaasd was. En de tweede keer veel ergere dingen dacht en voelde. Terwijl de situatie hetzelfde was.

Dat is waar het om gaat: het verschil tussen ‘dat wat is’ en ‘dat wat wij er van maken’. Als je meer hierover wilt weten, lees dan de RET-training.

Hier beperken wij ons tot het leren onderscheid te maken tussen de feiten – dat wat is -  en onze interpretatie – dat wat wij ervan maken - en het effect daarvan.  Als je dit onderscheid leert herkennen, creëer je keuzevrijheid: je kunt je afgewezen gaan voelen als iemand jou schijnbaar negeert, maar je kunt er ook op een andere manier tegenaan kijken. Keuzevrijheid. Oog hebben voor dat wat is.

Hindernissen bij het oefenen

Datzelfde geldt voor het oefenen.  Je bent waarschijnlijk de afgelopen week tegen tal van gedachten, emoties en neigingen tot handelen aangelopen bij het oefenen. Misschien heb je ervan genoten, misschien heb je vol verontwaardiging  een oefening afgebroken, misschien heb je helemaal niet geoefend of heb je enorm gevochten om het vol te houden.

Hoe het ook zij, het zijn reacties van onszelf op een op zich neutrale gebeurtenis. Wij hangen die betekenis eraan. En heel vaak is dat niet helpend. Het gaat hier om hindernissen die wij zelf opwerpen.

Belangrijk is het besef dat je niets hoeft te veranderen: je mag het  stom, leuk, interessant, moeilijk, stomvervelend vinden. Je hoeft ook helemaal niets te bereiken. Het gaat enkel en alleen om het vriendelijk geïnteresseerd waarnemen van dat wat plaatsvindt binnenin ons.

Ikzelf bijvoorbeeld werd in het begin heel opstandig van het oefenen; ik vond ook dat er een stuk braafheid in zat (gewoon domweg doen wat je is opgedragen) die ik niet zo in mij heb. Maar dat zegt alles over mijn eigen neiging tot opstandigheid. Dat is wat ik ervan maak: op zich is het heel normaal dat je aan een training begint en de oefeningen doet die daarbij horen! Maar het feit dat ik opmerkte dat die opstandigheid zich voordeed, maakte de oefening al geslaagd. Het enige wat het van je vraagt is een bereidheid om uit te proberen, te ontdekken en ook te verdragen.

Gebruik je ademhaling om je aandacht te focussen

Om onze aandacht in het hier-en-nu te brengen, kunnen wij onze adem gebruiken als hulpmiddel. Daarvoor doen we de volgende oefening: de ademfocus. Neem waar wanneer jij iets plezierigs ervaart.

Een week lang oefenen

Wat je een week lang kunt doen:

Kalender van plezierige ervaringen

Wat was de ervaring? Was je je bewust van de plezierige gevoelens? Welke lichamelijke sensaties waren er en waar voelde je die? Welke emoties gingen hiermee gepaard? Welke gedachten kwamen er in je op? Welke gedachten gaan er nu door je heen nu je dit opschrijft?
Voorbeeld: ik speelde met mijn zoontje en we moesten samen lachen ja Opgetrokken mondhoeken, schudden van mijn buik, opgeruimd gevoel Blijheid in mijn buik “Wat is dit leuk!” ??? “Heerlijk, moeten we vaker doen!”
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7

Volgende pagina: Van doen naar zijn


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/omgaan-met-hindernissen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon