Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Adviseren > Adviesrelatie > Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten en het kernkwadrant

Adviseren

Daniel Ofman heeft een model ontwikkeld dat de interactie tussen adviseur en geadviseerde heel aardig weergeeft: kernkwaliteiten / het kernkwadrant. Het grote voordeel van het model is dat het je in staat stelt om te reflecteren op elkaars gedrag. Bovendien biedt het model 'ontsnappingsroutes': suggesties om uit de houdgreep te ontsnappen waarin men elkaar soms houdt.

Het model gaat ervan uit dat mensen een aantal positieve eigenschappen hebben: kernkwaliteiten. Die positieve eigenschappen kunnen echter doorslaan. En dan keren ze zich tegen je. Dat is je valkuil. De uitdaging is om zo'n valkuil om te zetten in iets positiefs. Als je daarin doorslaat schiet je je doel voorbij.Tegelijkertijd zorgt zo'n positieve eigenschap er ook voor dat je allergisch bent voor het tegenovergestelde van die eigenschap. In onderstaand schema (een kernkwadrant, noemt Ofman het) zie je het getekend. Het hangt allemaal met elkaar samen.

Als je in een adviesrelatie stapt, kun je eens naar je geadviseerde kijken met dit schema erbij. Welke eigenschap valt je meteen op? Hoe verhoudt die eigenschap zich met jouw 'kernkwadrant'? Hoe reageer je op elkaar? Is jouw valkuil zijn allergie? Het model helpt je om te reflecteren op de relatie die jij hebt met je geadviseerde. Probeer geregeld naar jezelf te kijken terwijl je aan het werk bent als keek je naar een film. Wat zie je, wat doe je, waarom doe je dat en wat heeft dat voor gevolgen bij de ander? Juist van het bekijken van zo'n film kun je heel veel leren.

kernkwadranten van adviseur en geadviseerde

Je ziet dat een kernkwaliteit van de adviseur diens bedachtzaamheid is. Juist daarom is hij door de opdrachtgever betrokken: die opdrachtgever is zelf namelijk zeer daadkrachtig. 'We vullen elkaar mooi aan.' heeft hij gedacht. Het project loopt niet zo soepel en je komt als adviseur wat onder druk te staan. En dan slaat je kwaliteit door in je valkuil: passiviteit. Helaas is dat juist de allergie van je opdrachtgever.

De kunst voor de adviseur is dus om die valkuil te vermijden. Door geregeld naar jezelf te kijken met behulp van zo'n kernkwadrant kun je de samenwerking met opdrachtgevers (maar ook met je collega's of met vrienden) van een afstandje bestuderen.

Volgende pagina: paradigma's


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/adviseren/kernkwaliteiten.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon