Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Adviseren > Adviesrelatie > Omgekeerd interveniëren

Omgekeerd interveniëren

Adviseren

De Roos van Leary is een model ligt ten grondslag aan de laatste techniek die we uit de doeken doen: omgekeerd interveniëren. Leary ontdekte dat de manier waarop mensen op gedrag reageren in sommige situaties vrij voorspelbaar is. In zijn model zet hij 'boven – onder-gedrag' tegenover 'tegen – samen-gedrag'. Tegen-gedrag roept tegen-gedrag op, samen-gedrag roept samen-gedrag op en boven-gedrag roept onder-gedrag op

Tegen-gedrag → tegen-gedrag
Samen-gedrag → samen-gedrag
Boven-gedrag → onder-gedrag
Onder-gedrag → boven-gedrag.

Mensen communiceren het prettigst als de partners in elk geval proberen samen op te trekken in het gesprek en wat afwisselen in boven- en onder-gedrag. Maar in adviessituaties werkt dat nu eenmaal lang niet altijd zo. Omgekeerd interveniëren komt erop neer dat je niet mee gaat in de voorspelbare reactie maar juist het omgekeerde doet. En dat maakt over het algemeen wel wat los in het gesprek. De meest voorkomende situaties op een rij:

De directeur

'Goed, dat doen we dan. Zorg er voor dat morgen die samenvattingen klaar zijn. Leg ze bij Jacqueline neer en maak direct een kopie voor Hans.' Als iemand zich zo opstelt is de neiging groot onder-gedrag te vertonen. Als de geadviseerde inderdaad duidelijk in de hiërarchie een stuk hoger staat, is met dergelijke 'commando's niet zoveel mis. Maar als die pikorde helemaal niet bestaat, kan dergelijk gedrag de relatie behoorlijk beïnvloeden. Dat moet je niet willen. Dan kun je omgekeerd interveniëren:

'Het spijt me, dat gaat me nu niet lukken. Of jij moet er vandaag een uurtje vrij voor maken, of ik doe het eind volgende week.' Je blijft positief maar kruipt niet in de onder-rol. De kans is groot dat de ander inbindt.

Het slachtoffer

Iemand die sterk de neiging zich ondergeschikt op te stellen, maakt zich vaak slachtoffer in plaats van dader. Als adviseur heb je niets aan een slachtoffer. Je wilt namelijk wat veranderen en daar heb je de geadviseerde voor nodig.

'Het spijt me vreselijk, ik kan er ook niets aan doen. Ze zijn altijd te laat met die cijfers.' Je hebt al snel de neiging om daar in mee te gaan: 'Zorg jij dan dat die cijfers er morgen zijn?' kun je commanderen. Je kunt ook omgekeerd interveniëren:

'Heb jij dat ook altijd? Mij lukt dat ook nooit. Wat kunnen we nog doen?' Je kruipt ook lekker in de onder-stijl maar geeft er wel een positieve draai aan: je stelt een vraag die opening biedt voor suggesties.

Zo moet je dat niet doen

'Heel fijn maar die aanpak van jou werkt hier niet. Zo moet je dat niet doen. Ik werk hier nu al tien jaar ...' Dit is een situatie waarin je de neiging hebt om mee te gaan in dat tegen-gedrag. Je schiet al snel in een soort welles – nietes. Omgekeerd interveniëren houdt hier in dat je hier de 'samen-aanpak' kiest. ' Vertel dan eens, je werkt hier nu tien jaar. Hoe kunnen we het dan aanpakken?'

Volgende pagina: het adviestraject


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/adviseren/omgekeerd-intervenieren.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon