Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Adviseren > Opdracht verwerven

Acquisitie: adviesopdracht verwerven

Adviseren

Een adviestraject begint met een opdracht en dus met een opdrachtgever. Dat is ook het grote voordeel dat een externe adviseur heeft ten opzichte van een interne adviseur. Een externe adviseur wordt door zijn opdrachtgever ingehuurd om een bepaalde klus op te knappen. De opdrachtgever heeft er dus duidelijk belang bij dat de adviseur slaagt (maar zie ook: 'We maken er een project van').

In de meeste gevallen ligt er een opdracht die vaak door de adviseur in overleg met de opdrachtgever zelf is geformuleerd. De adviseur heeft geen persoonlijk belang bij de opdracht. Hij komt van buiten, verzorgt het adviestraject en gaat weer weg. Natuurlijk heeft hij wel belangen. De externe adviseur wil een leuk project, hij wil met een aantal plezierige mensen werken en wil er een succes van maken. En hij wil natuurlijk ook goed betaald worden.

Voor een interne adviseur kan dat precies zo gaan. Maar er zijn ook veel situaties waarin de interne adviseur zelf iets in het bedrijf of de organisatie wil veranderen.

Marcel vindt dat het nu eindelijk maar eens moet afgelopen zijn met die eindeloze procedures rond het bestellen van zoiets simpels als een nieuwe muis voor je computer. En omdat hij bij ICT werkt, vindt hij dat hij dat moet regelen. Maar zelf heeft hij geen macht. En dus gaat hij op zoek naar een opdrachtgever. Marcel heeft de opdracht al klaar: 'Ontwikkel voor de afdeling ICT een servicedesk die kleine dagelijkse ongemakken snel en correct voor de medewerkers kan oplossen.' En daarmee begint voor Marcel een moeizaam traject van masseren, beïnvloeden en lobbyen. Hij zal zijn collega's polsen en pushen, hij praat erover met zijn baas. Tijdens de kerstborrel schiet hij de directeur aan: het kost wel erg veel tijd om iets simpels als een nieuwe muis te regelen. Dat moet toch veel goedkoper kunnen?' Om een lang verhaal kort te maken: drie maanden later kan hij aan de slag. Hij heeft zijn opdracht.

Opdrachtgever vs. geadviseerde

Behalve een opdracht is er ook een opdrachtgever. Marcel heeft nu een opdrachtgever: de directeur zelf. Maar heeft hij ook een goede opdrachtgever? Dat zou best kunnen. Je zou zeggen, hoe hoger de opdrachtgever is, hoe meer macht je ook als adviseur hebt. Dat klopt in de wat kleinere organisaties. Daar heeft een directeur het overzicht om die macht ook persoonlijk te laten gelden. In grote organisaties ben je vaak beter af met een opdrachtgever die er dicht boven op zit.

In deze cursus maken we onderscheid tussen een opdrachtgever en een geadviseerde. Niet altijd is de opdrachtgever ook de geadviseerde. Marcel zal de directeur wellicht in een enkele tussenrapportages spreken maar hij zal zaken moeten doen met anderen. De mensen van Inkoop, de mensen van de financiële administratie, zijn collega's van ICT. Al deze mensen moet hij adviseren over hoe zij een proces zo kunnen ordenen dat voor medewerkers de rompslomp voorbij is. Die mensen zitten daar niet allemaal op te wachten! Over dit soort aspecten vind je meer in de cursus Projectmanagement. In deze cursus gaan we er voor de duidelijkheid vanuit dat de geadviseerde ook de opdrachtgever is.

Volgende pagina: Je bent je eigen instrumentarium


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/adviseren/opdracht-verwerven.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon