Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Communicatieplan > Plan van aanpak

Plan van aanpak voor de communicatie

Communicatieplan

In je plan van aanpak zet je op een rij wie wat doet en wanneer en wie voor zijn werk afhankelijk is van wie.

Begin op tijd. Of je nu een brief aan vierhonderd geadresseerden moet sturen over de nieuwe CAO of een flyer moet maken voor vierduizend foutparkeerders of een TV-spot voor vier miljoen Nederlanders die nog niet weten of ze wel gaan stemmen: het kost altijd meer tijd dan je denkt. Je brief over de nieuwe CAO blijkt een stuk ingewikkelder dan je verwachtte. De onderhandelaars hebben zich er met een jantje-van-leiden van af gemaakt. Je directeur wil er nog een keer mee terug naar het landelijk bureau. De adressen blijken in een ander programma te zijn opgemaakt en etiketten printen is niet voor iedere secretaresse weggelegd.

Probeer daarom iedere stap vooruit te denken en in je schema onder te brengen. Check of degene die de erbij behorende taak moet uitvoeren dat ook werkelijk weet en kan. Hoe zit het met de vakantieplanning van je collega's? Heeft iedereen z'n aanstaande vrije dagen al ingevuld op het vakantierooster? En is de handtekening van de directeur op stempel of digitaal beschikbaar? Laat vervolgens je schema aan de secretaresse lezen of een collega. Hang het op een prikbord en bespreek het in het werkoverleg. Kortom: beschouw dit plan van aanpak als een projectplan.

Externe partners

Zeker bij wat complexere plannen zul je vaak werken met externe bureaus. Dat valt lang niet altijd mee. Communicatiemedewerkers vinden het soms bedreigend als de directie vraagt om een extern bureau. Kunnen zij het beter? Stel die vraag niet hardop want de kans dat je baas volmondig 'ja' zegt is groot. En vaak heeft die baas dan gelijk.

Zeker gespecialiseerde bureaus of beheersen hun vak tot in de puntjes. Een huisstijl maken, een campagne ontwikkelen en uitvoeren of een pakkend burgerjaarverslag schrijven: het hoort bij je werk als communicatie-adviseur. Maar je hoeft het niet allemaal te kunnen. Ken je sterke punten, ken je beperkingen. Profiteer van die extra kennis en kunde. Leer en leun ook eens achterover!

Een goede samenwerking met een externe partner draait om duidelijkheid. Wat verwacht je van elkaar? Een goede opdracht is dus belangrijk. Maar ook een goede offerte. Neem daar de tijd voor. Vraag tenminste twee bureaus voor een gesprek en brief ze zorgvuldig. Maak glashelder wat je verwacht van de offerte zodat je de aanbiedingen ook kunt vergelijken. En als je een aanbestedingstraject moet hanteren is het raadzaam om je daarin te laten begeleiden. Met een verkeerde offerte kun je niets. Je doet de opdrachtnemer tekort maar ook jezelf.

Volgende pagina: Evalueer


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/communicatieplan/plan-van-aanpak.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon