Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Leiding ontvangen > baas is onbetrouwbaar

Je baas is onbetrouwbaar - hij verdraait je woorden of ontkent wat hij heeft gezegd

Leiding ontvangen

Je baas lijkt soms heel andere dingen mee te maken op het werk dan jij, terwijl jullie in dezelfde kamer zitten! Hoe kan hij nou allerlei zaken ontkennen die overduidelijk gebeurd zijn?

Het ene moment ben je het in een overleg volkomen met elkaar eens over de planning van een project. Een week later herinner je hem eraan, en heb je volgens je baas een totaal andere datum genoemd.

Je kan hem gewoon niet vertrouwen. Hij draait het zo dat het hem het beste uitkomt. Het geeft je een heel onveilig gevoel als een toezegging nooit echt hard is. En je gaat aan jezelf twijfelen.

In het kort

De oorzaak kán ten dele bij jezelf liggen als je het gedrag van je baas verkeerd interpreteert en te zwaar labelt. Je baas komt onbetrouwbaar op je over. Hij gedraagt zich zeer waarschijnlijk niet bewust onbetrouwbaar. Als hij feiten verdraait kan dat veroorzaakt worden door angst en onzekerheid over beslissingen die hij heeft genomen. Of het gedrag kan puur instrumenteel zijn: hij heeft ontdekt dat hij op een andere manier beter zijn doelen kan halen en het heeft niets met jou persoonlijk te maken.

Een doelstelling kan zijn om je baas te gaan zien als iemand die alleen oog heeft voor zijn eigen doelen. Jij gaat zelf zorgen voor Smarte afspraken zodat jij ook je doelen kan halen.

De aanpak heeft dus heel veel te maken met het verschuiven van je eigen verwachtingen en je behoeftes aan zekerheid elders halen. En ook hier is een neutrale vorm van LSD weer de beste tactiek, eventueel aangevuld met feedback als je het gevoel hebt dat hij ervoor open staat.

Een voorbeeld: 'Nee hoor dat wilden jullie zelf!'

Katie werkt als ontwerper bij een multimediabedrijf waar games worden gemaakt. Zij en haar collega's worden erg gepusht om een cursus Projectmanagement te gaan volgen, terwijl de organisatie nog helemaal niet ver is met projectmatig werken. Maar omdat er voor dat jaar nog opleidingsbudget is, moet het toch nog in dat jaar gebeuren. Katie volgt braaf de cursus maar kan het geleerde, zoals verwacht, vervolgens niet toepassen omdat andere afdelingen nog niet zover zijn. Duizenden euro's plus een hoop tijd en energie verspild. Als ze hier iets over zegt, krijgt ze van de baas te horen: 'Nee, zo is het niet gegaan. Jullie hoefden niet meteen al op cursus, jullie wilden dat zelf graag.'

En dit is maar één van de voorbeelden. Een ander meer persoonlijk voorbeeld is dat Katie het tijdelijk niet meer ziet zitten, na een ontzettend zwaar project waarin ze veel werk van anderen heeft moeten bijsturen. Voordat ze ziek naar huis gaat, heeft ze nog een gesprek met haar baas. Hij beweert dat hij het al een tijd zag aankomen. Als ze vraagt waarom hij er dan niet eerder met haar over heeft gepraat, zegt hij dat hij op het punt stond om dat te gaan doen. Katie kan dat niet geloven.

En zo is de werkrelatie tussen Katie en haar baas verziekt. Nu ze weer aan het werk is, mijdt ze hem zoveel mogelijk.

Van probleem naar doelstelling

Wat moet je hier nu mee? Je kunt moeilijk tegen je baas zeggen dat je hem onbetrouwbaar vindt. Het heeft ook geen zin om in elke kwestie waarin hij de boel verdraait door te drammen tot je wel gelijk krijgt. Je zal iets moeten doen aan je eigen gevoel van onveiligheid. Want de behoefte aan veiligheid staat in de behoeftepyramide van Maslow al op de tweede trede. Het is belangrijker voor je dan bijvoorbeeld waardering van anderen om gemotiveerd je werk te kunnen doen.

Zoals je bij het artikel over Smarte doelen hebt kunnen lezen, kun je alleen doelen stellen die binnen je eigen bereik liggen. Een zinloze doelstelling is: mijn baas gaat ervoor zorgen dat ik mij veilig voel. Een haalbare doelstelling voor Katie:

Ik zie mijn baas als iemand die alleen oog heeft voor zijn eigen doelstellingen en daarom heel veel zorg nodig heeft bij het maken van afspraken die voor mij belangrijk zijn.

Zet je coole bril op

Dit lijkt misschien een gekke doelstelling, want je kan toch niet ineens een andere bril opzetten? Je kunt gek genoeg echt andere gevoelens over iemand krijgen als je de relatie puur instrumenteel bekijkt. Waar heb je je baas precies voor nodig? Moet je baas jou behoeden voor overspannenheid? Heb jij het nodig dat hij de besteding van het opleidingsbudget aan jou verantwoordt? Waarom zou hij? Laat die wensen los.

Als je geen andere bril kunt opzetten of een baas hebt die qua onbetrouwbaarheid ieders grenzen overschrijdt, is je doelstelling uiteraard: ik heb binnen drie maanden een andere baan!

Mogelijke oorzaken voor onbetrouwbaarheid

Waarom is een baas onbetrouwbaar? Vaak zit er gewoon menselijk onvermogen achter. Schaamte voor een verkeerde beslissing, gebrek aan durf om knopen door te hakken, getwijfel en onzekerheid, angst voor een verkeerde uitkomst en ook de behoefte om verantwoordelijkheden te ontduiken en op anderen af te schuiven.

'Onbetrouwbaar' is een heel lastig etiket. Stop jezelf daarom de vraag te stellen waarom je baas liegt en bedriegt. Dat kun jij toch niet veranderen.

Normen bepalen je etiket

Wat je onbetrouwbaar noemt, hangt ontzettend af van de normen die je op toepast op het gedrag van anderen. Voor de één is een baas al onbetrouwbaar als hij één keer is vergeten wat hij heeft gezegd. De andere medewerker lacht erom en denkt 'wat stom dat hij het vergeten is' en pas bij de twintigste keer zoekt hij er kwaad achter. Je baas zal zelf helemaal niet vinden dat hij 'onbetrouwbaar' is. Hij heeft het gewoon anders geïnterpreteerd dan jij, vanuit zijn eigen referentiekader

Verwachtingen bepalen jouw etiket

Hoe je het gedrag van je baas labelt hangt ontzettend af van jouw verwachtingen van zijn gedrag. En van jouw behoefte aan veiligheid en zekerheid. Mag een baas nooit fouten maken, mag hij nooit op een besluit terugkomen als hem dat beter uitkomt, mag hij nooit een stom excuus zoeken voor een vergissing? Moet hij voor jou zorgen en zijn beleid aan jou verantwoorden?

En hoe ver gaat jouw behoefte aan zekerheid? Heeft die alleen betrekking op afspraken die hij met jou maakt, of hou je ook in de gaten hoe hij met je collega's omgaat en zich opstelt in projecten waarvoor jij geen verantwoordelijkheid hebt?

En hoe ver gaat jouw verantwoordelijkheidsgevoel? Natuurlijk heb je er de pest in als middelen niet besteed worden aan zaken waar jij behoefte aan hebt. Dat is logisch, want dat heeft direct invloed op je werk.

Voordat je je baas beschuldigt van onbetrouwbaarheid kun je dus beter eerst je eigen behoeften op een ander pitje zetten.

Het blijft natuurlijk een @#??&&*

Denk nu niet dat jij het gedrag van je baas helemaal verkeerd ziet. En dat je baas eigenlijk een heel aardige man is die erg zijn best doet, maar soms een vergissing maakt. Natuurlijk zijn er bazen die willens en wetens de boel verdraaien om er zelf goed vanaf te komen en uiteraard is dat verwerpelijk gedrag. Maar zie het als iets dat bij zijn persoonlijkheid hoort en bij zijn persoonlijke doelstellingen. Probeer van het idee af te stappen dat het gedrag tegen jou persoonlijk gericht is. Je mag hem natuurlijk best een galbak blijven vinden, maar je zal toch met hem moeten werken.

Welke aanpak past bij jouw doelstelling?

Stap 1 Zie de relatie koel/cool

Streef ernaar de relatie met je baas als puur instrumenteel te zien. Hij hoeft je alleen maar de middelen en de ondersteuning te geven die je nodig hebt om jouw doelen te halen. Dat zijn altijd heel concrete dingen waar je Smarte afspraken over kunt maken die je bovendien op papier kunt zetten. Kijk nog eens bij de pagina over de LSD-techniek om harde afspraken te maken. Bijvoorbeeld hoeveel er wanneer af moet zijn en hoeveel tijd je ervoor krijgt, kun je heel specifiek afspreken.

Stap 2 Leg elke belangrijke afspraak vast

Dus wat doe je? Je gaat NIET proberen alsnog gelijk te krijgen. Je respecteert zijn doelstellingen. Je kunt zeggen als 'ik kan me voorstellen dat dit jou beter uitkomt.' Vervolgens neem je de zorg op je voor een Smarte afspraak. 'Om goed te kunnen werken, wil ik nu een heel concrete afspraak maken en deze met je vastleggen.' Veel bazen zullen reageren met, 'Ah joh dat onthouden we wel, daar hoeven we toch niet zo formeel over te doen?' Dat kun je heel makkelijk pareren. Hou het bij jezelf, zeg dat jij bang bent het niet precies terug te kunnen halen als het niet vastgelegd is. En juist omdat jullie het werk op dit moment zo goed samen doordacht hebben, moet je daarvan profiteren door het nu vast te leggen, dan hoeven jullie dat denkwerk later niet meer over te doen. Geen speld tussen te krijgen toch?

Wat je hebt vastgelegd, laat je tekenen, bewaar je zorgvuldig en haal je tevoorschijn als het nodig is. Ontkent hij afspraken dan nog, haal dan zijn baas erbij, als het voor jou belangrijk genoeg is. Kondig dat ook aan bij je baas.

Stap 3 Feedback geven

Betrouwbaarheid in respect en waardering naar jou, dus in rekening houden met jouw gevoelens en behoeftes, is meestal een hopeloze zaak.

Al kun je het natuurlijk proberen. Gebruik dan de formule X om feedback te geven. En hou het bij jezelf! Al weet je zeker dat je baas liegt, beschuldig hem niet.

Volgende pagina: lijkt een totaal ander mens; jullie voelen elkaar helemaal niet aan


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/leiding-ontvangen/baas-is-onbetrouwbaar.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon