Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Leiding ontvangen > Te weinig waardering

Je baas geeft je te weinig waardering; het lijkt wel of het niet belangrijk is wat je doet

Leiding ontvangen

Nooit krijg je eens een compliment. Je werkt je uit de naad, blijft bijna elke dag tot na zessen, brengt ideeën in waar de organisatie enorm van profiteert, je klanten lopen weg met je, en je baas; het laat hem koud. Alleen als er eens iets mis gaat, dan hoor je hem. Je merkt dat je met steeds meer tegenzin naar je werk gaat. Je begint elke ochtend met een rondje langs de vacaturesites. Maar toch baal je ervan, want het werk dat je doet is precies waar je goed in bent. Werd je baas maar eens lekker weggepromoveerd...

In het kort

Het probleem 'ik krijg zo weinig waardering', kun je van drie kanten bekijken. Je baas geeft je inderdaad weinig waardering, minder dan jij zou willen, of jij trekt het je te veel aan dat je weinig waardering krijgt. Elk perspectief levert zijn eigen probleem met zijn eigen oorzaken. Hoe dan ook is waardering, als je het vertaalt in terugkoppeling op de kwaliteit van je werk, essentieel voor goed werk.

Je doelstelling zal ook afhankelijk zijn van de oorzaak die jij als belangrijkst ziet. Als de manier waarop jij je resultaten met je baas deelt, hem niet aanspreekt, kan het zijn: ik weet welke resultaten in mijn werk mijn baas waardeert. Vervolgens ga ik hem informatie geven over díe resultaten in criteria die hem aanspreken.

In deze doelstelling zit de aanpak al verpakt. Maar er is natuurlijk nog meer mogelijk. Als je de kracht van je ego maar zelfvertrouwen afhankelijk maakt van de houding van je baas, want dan vraag je om problemen!

Een voorbeeld: 'Ja, je doet het prima hoor!'

Ahmed is net begonnen als filiaalchef bij een vestiging van Albert Heijn. Hij vindt het heel erg spannend. Natuurlijk heeft hij alle diploma's en competenties om dit te kunnen, maar toch. Het begon al bij het gesprek waarin hij te horen kreeg dat hij de baan had. De regiomanager was zo koeltjes. Hij zei alleen maar wanneer hij kon beginnen. Het leek wel of hij niet blij was dat de keuze op Ahmed was gevallen.

Een paar weken na zijn eerste dag, merkte hij dat er een conflict speelde tussen drie caissières waardoor de kassa's niet goed bemand werden en klanten te lang moesten wachten. Ahmed heeft deze drie dames meteen bij zich geroepen en heel open aan hen gevraagd wat er speelde en wat hij kon doen om het op te lossen. Het conflict bleek het filiaal al vier maanden lam te leggen! Na een avond praten en veel gehuil van de dames, zijn ze weer veel goede moed aan het werk gegaan. Ahmed was ontzettend tevreden over zijn resultaat. Hij vertelde zijn manager de volgende dag dat hij de sfeer in het filiaal weer goed had gemaakt. Het enige wat hij zei is: 'De sfeer? Heb je je eigen tijd gestoken in dat gekijf van die caissières? Wat raar!' En daar kan Ahmed het mee doen. Deze keer gaat hij nog met dezelfde motivatie aan het werk, maar nog een paar van die teleurstellingen en hij gaat zich afvragen waar hij het allemaal voor doet.

Van probleem naar doelstelling

Als Ahmed deze miskenning van zijn inspanningen als een probleem ervaart, zal hij eerst moeten bedenken wat zijn doelstelling dan is. Wat wil hij nu eigenlijk? Kan hij alleen gelukkig zijn in zijn werk als zijn baas het ziet en precies benoemt wat er nu zo goed aan is? Is elke maand een schouderklopje genoeg? Wil Ahmed dat zijn baas dezelfde normen gaat hanteren voor 'goed werk' als hij? Kan hij alleen gemotiveerd zijn werk doen als hij zijn baas tevreden stelt? Is dat haalbaar? Beter kan Ahmed het zakelijk benaderen. Het is immers wél belangrijk dat zijn baas erkent dat hij goed werk doet. Ahmed wil namelijk graag goede beoordelingen zodat hij door kan naar een groter filiaal, want dat is zijn ambitie. Misschien moet hij beginnen met ontdekken waarvoor zijn baas wél gevoelig is. En vervolgens zijn baas in zíjn behoefte bevredigen.

Ik weet welke resultaten in mijn werk mijn baas waardeert. Vervolgens ga ik hem informatie geven over díe resultaten in criteria die hem aanspreken.

Mogelijke oorzaken voor gebrek aan waardering

Waar moeten we het hier over hebben? Moeten we onderzoeken waarom jouw baas je geen waardering geeft, of waarom het voor jou zo belangrijk is?

Waarom geeft je baas je geen waardering?

Waarom is het voor jou zo belangrijk om gewaardeerd te worden door je baas?

Natuurlijk is het essentieel om feedback te krijgen op je werk. Hoe weet je anders dat je het goed doet? Maar is dat nu eigenlijk zo? Weet je zelf niet wanneer goed goed is? Volgens het motivatiemodel van Maslow, heeft feedback een heel belangrijke functie in jouw motivatie. En dat is de brandstof waarop je je werk doet.

  1. Je werkt vanuit een behoefte →
  2. Daaruit komt een wens voort om een doel te bereiken →
  3. Je begint eraan met een verwachting over de dingen die je moet doen om dat te bereiken en je denkt dat je dat kan, dus je gaat het doen →
  4. Je bereikt een resultaat en je interpreteert dat om te kijken of je er je doel mee bereikt hebt →
  5. Meestal krijg je ook van andere betrokkenen feedback op het resultaat; je doet het immers niet alleen voor jezelf →
  6. Deze feedback geeft je wel of geen vertrouwen om het resultaat te verbeteren of om met nog een moeilijker taak te beginnen waarmee je een doel kunt halen dat je behoefte vervult → dan ga je weer verder bij stap 1.

Zoals je ziet is feedback en vooral positieve feedback heel belangrijk om je eigen motivatiemotortje draaiende te houden.

Welke aanpak past bij jouw doelstelling?

Zoek overeenkomst in doelen

Ahmeds baas is niet geïnteresseerd in de enorme opbrengst van een goede werksfeer. Wel in harde cijfers over kostprijs omzet en brutowinstmarge. Kijk je naar het voorbeeld dan lijkt het alsof Ahmeds baas en hij verschillende doelen hebben. Ahmed wil een betere werksfeer waardoor de klanten beter bediend worden en zijn baas wil gewoon hogere omzetcijfers. Als de doelen verschillend zijn interpreteren beide partijen de waarde van het resultaat ook anders. Waardering geven wordt voor Ahmeds baas dan te moeilijk.

Nu hoef je geen economieprofessor te zijn om te zien dat de doelen in elkaars verlengde liggen. Met een betere service aan klanten maak je een hogere omzet. Ahmed moet dat wel even aan zijn baas uitleggen.

Welke munt?

Wil je daadwerkelijk meer waardering van je baas, zoek dan uit waarom het voor jou belangrijk is en in welke 'munt' je die waardering uitgekeerd wilt hebben. Schouderklopjes? Meer vakantiedagen? Een betere bureaustoel? Een hogere bijdrage aan de kinderopvang? Of gewoon een duidelijke reactie op het werk dat je levert?

Analyseer de oorzaak

Probeer erachter te komen waarom je baas je negeert. Probeer eens wat uit. Vertel hem in de wandelgangen over een heldendaad waarmee je een project gered hebt. Kijk eens wat voor reactie er komt.

Vraag erom

Gebeurt er weinig, ga dan over op zwaarder geschut. Leg hem rustig en zakelijk uit waarom jij feedback nodig hebt op je werk. Je wilt gewoon weten of je bijdraagt aan de doelen van de organisatie. En of je misschien je werk bij moet stellen. Gebruik geen zachte woorden als 'waardering', 'schouderklopje', 'aandacht', 'gezien worden'.

Richt je niet alleen op je baas

Kijk ondertussen eens van wie je nog meer waardering zou kunnen krijgen. Je werkt niet op een eiland. Vaak heb jij minstens net zo veel contacten met de buitenwereld als je baas. Luister eens goed welke feedback je van klanten krijgt. Heb je klanten die steeds door jou geholpen willen worden? Dat is pas waardering! Schrijver dezes wil ook wel eens wat feedback van een ander dan de klant, dus vraagt ze collega's af en toe eens naar een tekst te kijken. Als je bekend is wat je goed gedaan hebt, kun je die vaardigheden uitbouwen.

Gebruik de ruilrelatie

Misschien wil je inderdaad gewoon die waardering in de vorm van een welgemeend en spontaan vriendelijk woord van je baas. Komt dat niet, ondanks dat je uitgesproken hebt waarom het je in de weg zit dat je weinig over je werk hoort, vraag dan iets anders. Zoek het in de ruilrelatie. Vraag gewoon om opslag. Dat is een heel concreet schouderklopje.

Hang je ego niet op aan je baas

Dit is een laatste advies dat iedereen in zijn oren moet knopen. Zodra je je zelfvertrouwen afhankelijk maakt van de houding van je baas, vraag je om problemen!

Bronnen:

Volgende pagina: je baas eist te veel van je; hij jaagt je op


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/leiding-ontvangen/te-weinig-waardering.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon