Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Presentatie > Soorten presentaties

Soorten presentaties

Presentatie

Presentaties zijn er in soorten en maten. De toespraak voor een jubilerende collega vraagt een andere voorbereiding dan een productpresentatie of een lezing over actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied.

Elke presentatievorm stelt andere eisen aan je rol als spreker en aan de inhoud van je betoog. We laten de belangrijkste soorten presentaties de revue passeren en geven je enkele praktische tips.

Speech

Een collega jubileert of neemt afscheid: daar hoort natuurlijk een speech bij. Neem jij die taak op je?

Speeches hebben meestal een persoonlijk karakter. Vaak zijn ze bedoeld om de toehoorders te amuseren. De boodschap is luchtig, de toon persoonlijk en wat humoristisch.

Een speech is kort maar krachtig. Om het intieme en persoonlijke karakter te onderstrepen is het essentieel dat je tijdens het spreken contact houdt met de toehoorders.

Tips:

Lezing

Een lezing is een soort les aan een groot publiek. De rolverdeling is duidelijk: de spreker spreekt en de toehoorders luisteren. Hoewel je in een lezing actuele (vak)informatie kunt overdragen aan een groot publiek, zitten er ook nadelen aan. Veel sprekers hebben de neiging te veel te willen presenteren in een te hoog tempo. Omdat er weinig feedbackmogelijkheden zijn, kan de spreker niet checken of de boodschap overkomt. Bovendien vinden lezingen vaak plaats in een dagvullend programma. Het gevolg: de aandacht van het publiek verslapt en de toehoorders dromen weg.

Tips:

Verkooppresentatie

Een verkooppresentatie heeft als doel het bedrijf neer te zetten en de verkoop van producten en diensten op te vijzelen. Denk aan de standwerker op de markt of de standhouder op een vakbeurs: met hun vlotte babbel weten ze vaak een groot publiek te boeien.

Om publiek te overtuigen van de voordelen van een product, heb je meer nodig dan woorden alleen. Demonstreer de unieke werking van je product. Laat het mensen zélf ervaren.

Tips:

Interne presentatie

Interne presentaties kunnen verschillende doelstellingen hebben. Je wilt bijvoorbeeld mensen inspireren, je schakelt hen in voor feedback of wilt dat zij instemmen met je plan. Kenmerkend voor een interne presentatie is de informele, collegiale sfeer. Dat werkt stimulerend maar soms ook verlammend.

Belangrijk is dat je meteen aan het begin het doel van je presentatie duidelijk maakt. Moeten de toehoorders meedenken? Verwacht je een besluit over je plan? Omdat collega's vaak al zijn ingewijd in het onderwerp, kun je wat sneller tot de kern komen. Sla lange inleidingen over en kom meteen tot de kern.

Tips:

Zie ook

Verkopen

Een verkooppresentatie vraagt een bijzondere benadering. Het gaat niet alleen om presenteren, maar ook om verkopen.

Communiceren

Communicatieve vaardigheden, zoals luisteren, kritiek geven en ontvangen, argumenteren en overtuigen.

Volgende pagina: Verder lezen


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/presentatie/soorten-presentaties.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon