Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Verkopen > Gesprekstechniek

Je gesprekstechniek

Verkopen

In je verkoopgesprekken stel je tal van vragen. Hoe doe je dat? En wat voor soorten vragen ga je stellen? Hoe zorg je dat het gesprek zich heel vanzelfsprekend zo ontwikkelt dat de klant tot een aankoop beslist? Hoe laat je merken dat de klant jouw volle aandacht heeft? Soms moet je onderhandelen en het kan voorkomen dat een klant een klacht heeft. Hoe ga je daar mee om? Hoe kom je tot een klantgerichte oplossing?

Vragen stellen

Door vragen te stellen kom je in de eerste fasen van het verkoopgesprek te weten wat het probleem van de klant is. In die fasen stel je open vragen. In latere fasen komen meer gesloten vragen aan bod.

Non-verbaal gedrag

Als wat je zegt niet in overeenstemming is met wat je doet, breng je de ander in verwarring. Onderzoek heeft uitgewezen dat de ander dan zijn oordeel baseert op je gedrag en niet op je woorden.

Onderhandelen

Het is op een bepaald moment duidelijk wat de klant wil, maar nu moet er overeenstemming worden bereikt. De prijs bijvoorbeeld is tegenwoordig steeds meer onderwerp van onderhandeling in verkoopgesprekken.

Klachtenbehandeling

Klachten moeten snel en goed worden opgelost. Klanten denken erg negatief over bedrijven die klachten te langzaam, slecht of helemaal niet oplossen. Beschouw een klacht als een gratis advies aan de organisatie om de klanttevredenheid te verbeteren.

Gesprekstechniekenpijl

Gesprekstechnieken

Bepaalde gesprekken pak je professioneel aan. Zoals een functioneringsgesprek, slecht-nieuws gesprek, of een interview met een sollicitant. Daarvoor kun je verschillende gesprekstechnieken gebruiken, zoals SPIN, LSD en de zes A's.


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/verkopen/gesprekstechniek.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon