Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Verkopen > Jij als verkoper

Jij als verkoper

Verkopen

Er zijn verschillende soorten verkopers. Het is een heel verschil of je bij je klanten op bezoek gaat, op de markt of op een beurs staat, in een winkel werkt of op een verkoopkantoor de telefonische verkoop verzorgt. In al deze gevallen moet de verkoper ervoor zorgen dat de klant het contact als prettig ervaart. Een klant reageert positief of negatief op alle signalen die worden uitgezonden. En daar hangt mede van af of de klant met jou tot een transactie komt. Daarom stellen we eisen aan: je omgeving, je uiterlijk, je spreekvaardigheid, je vakkennis en -kunde, je klantgerichtheid, je probleemaanpak en je creativiteit.

Je omgeving

Iemand komt binnen. Een klant! Misschien heeft hij iets gezien in jullie advertentie, of in de etalage, misschien komt hij op advies van een kennis. Hij kijkt rond, neemt de ruimte in zich op. En hij vormt zich een oordeel op grond van wat hij ziet. Kijk eens met de ogen van een klant naar je winkel, je kantoor, je ontvangstruimte, je werkplaats of marktkraam. Hoe ervaart je klant jouw werkomgeving?

Jij

En dan ziet de klant jou. Kijk eens in de spiegel. Probeer jezelf eens objectief te zien. Welke indruk maak jij op een klant?

Je verkoopvaardigheden

Na de begroeting volgt het gesprek. Hoe pak je dat aan? Hoe staat het met jouw gespreksvaardigheid?

Om de klant iets te kunnen bieden, moet je weten wat je verkoopt. Hoe staat het met je vakkennis, je productkennis en je kennis van de eigen organisatie?

Je klantgerichtheid

Klantgerichtheid geldt voor elke medewerker. Ook van bijvoorbeeld de vakkenvuller in een supermarkt wordt een klantgerichte en serviceverlenende houding gevraagd. Als een klant bijvoorbeeld wil weten waar een bepaalt product staat, onderbreekt de vakkenvuller zijn werk meteen en helpt de klant. En dat kan betekenen dat hij met de klant meeloopt, het gevraagde product in het magazijn gaat halen of de klant direct in contact brengt met de verantwoordelijke collega. Klanten maken geen onderscheid in functies van medewerkers. Elke medewerker wordt gezien als een vertegenwoordiger van het bedrijf. Hoe staat het met je houding ten opzichte van klant? Is elke klant voor jou koning? Een lastige klant ook?

Ken jezelf!

Pas als je jezelf goed kent, kun je je verkoophouding en je verkoopvaardigheid verbeteren.

In de volgende hoofdstukken gaan we dieper op de aangegeven aandachtpunten in.

Volgende pagina: Je voorbereiding


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/verkopen/jij-als-verkoper.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon