Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kantoorpolitiek > Conflicten

Omgaan met conflicten

Kantoorpolitiek

conflict: 1) verschil van mening; 2) toestand van onvrede die uit een botsing voortvloeit (Van Dale).

In een complexe organisatie ontstaan conflicten min of meer vanzelf, door tegenstrijdige belangen, uiteenlopende opvattingen en botsende persoonlijkheden.

Soms wordt een conflict geprovoceerd, om jou te kijk te zetten, of om je een onhandige reactie te ontlokken. Methoden om een conflict te provoceren zijn bijvoorbeeld:

Als je een conflict niet op een professionele manier oplost, dan kan het een bron zijn van ongewenst politiek gedrag van mensen in jouw omgeving.

Ineffectieve reacties op een conflict

Vaak reageren mensen op een van de volgende manieren:

Deze benaderingen zijn niet effectief. Het conflict wordt meestal niet opgelost, maar het groeit steeds groter en berokkent schade aan de betrokkenen en aan de organisatie.

Het probleem oplossen

Een betere benadering van een conflict is: het onderliggende probleem oplossen.

Een paar tips:

Man en vrouw in conflictpijl

Conflicthantering

Conflicten op het werk horen er bij. In de cursus Conflicthantering leer je hoe je voorkomt dat een conflict ontaardt in ruzie. En misschien levert het conflict nog wat op. Je krijgt wat tips en trucs en je leert iets meer over de achtergronden.

Volgende pagina: Luisteren


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/conflicten.html

Copyright © 1999-2014 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon