Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kantoorpolitiek > Luisteren

Luisteren

Kantoorpolitiek

Luisteren is belangrijk om een goede werkrelatie of een persoonlijke band met iemand op te bouwen. Mensen nemen liever iets aan van iemand die aandachtig luistert naar hun bedoelingen en problemen en die laat blijken dat hij begrijpt waar het om gaat.

Je kunt op drie niveaus luisteren:

Luisteren, hoe doe je dat?

Luisteren doe je zo:

Verstaan

De crux van luisteren als kantoorpolitieke activiteit is: de achterliggende bedoeling of de diepere betekenis doorgronden. Geloof niet alles wat je verteld wordt, vertrouw zeker niet de officiële boodschappen.

Hoor mensen uit. De officiële boodschap is daarvoor een mooie aanleiding: "Goh, dat is een mooi plan. Denk je dat het gaat lukken?"

Gebruik je netwerk om meer te weten te komen.

Vrouw met luisterend oorpijl

Actief luisteren

In deze cursus Actief Luisteren leer je een betere luisteraar te worden, met o.a. het WIER-model en de methode van Gordon. Dat helpt je - zowel zakelijk als privé - de communicatie met anderen verbeteren.

Volgende pagina: Uithoren


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/luisteren.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon