Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kantoorpolitiek > Probleem

Wat doe ik met een probleem?

Kantoorpolitiek

Je kunt een probleem eventueel downplayen of onder het tapijt vegen, maar als verhullen niet mogelijk is of als je feitelijk op het probleem wordt aangesproken dan heeft ontkennen geen zin.

Geef liever aan dat je het probleem volledig onder controle hebt.

Hoe doe je dat?

Voorbeeld

Baas: "Ik hoor dat dat bureau er niets van heeft gebakken. Die website is nog steeds niet af en zit vol met fouten. Volgende week moeten we de lucht in."

Jij: "Dat is zo. Het probleem is dat de webbouwer alles op een Mac heeft ontwikkeld en dat ze hebben vergeten het op Windows te testen. Ik vind het nogal een beginnersfout en dat heb ik ze laten weten. Ze zijn nu bezig om de site op Windows te testen. Ik heb verteld welke delen van de site echt belangrijk zijn voor de lancering volgende week. Ze hebben beloofd dat die in ieder geval werken. Als de rest niet werkt dan verwijderen we een paar pagina's uit het menu. De lancering kan dus gewoon doorgaan."

Met zo'n antwoord is een baas altijd blij. Het werkt zelfs als jij zelf schuld hebt aan het ontstaan van het probleem. Dit is een prima tactiek, maar let er wel een beetje op dat je de schuld niet op collega's afschuift.

Lastige problemen

Sommige problemen kun je zelf niet goed oplossen. Je hebt je baas (of de opdrachtgever) nodig om een budget ter beschikking te stellen of een beslissing te nemen.

Leg in dat geval aan je baas opties voor, dat wil zeggen: oplossingen om uit te kiezen, met consequenties, voordelen en nadelen, en natuurlijk een advies.

Wat je ook doet, hou je altijd aan de basisregel: leg geen problemen aan je baas voor, maar oplossingen.

Volgende pagina: Hoe saboteer ik een ongewenst plan?


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/probleem.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon