Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kantoorpolitiek > Uithoren

Uithoren

Kantoorpolitiek

Een belangrijke basistechniek in de kantoorpolitiek is iemand uithoren: informatie van hem verkrijgen door veelal indirecte vragen te stellen of door hem op zijn praatstoel te krijgen.

Door iemand uit te horen kun je informatie verzamelen buiten de officiële kanalen om. Bijvoorbeeld:

Uithoren, hoe doe ik dat?

De kunst van het uithoren is de ander subtiel beïnvloeden om vertrouwelijke informatie te geven. Dat is iets anders dan luisteren naar zijn verhaal. Het is ook iets anders dan doelgericht interviewen, want dan heeft de ander door wat je aan het doen bent.

Het gaat om begrip en belangstelling tonen voor de juiste elementen van het verhaal.

Stel je vriendelijk en begripvol op. Stuur het verhaal subtiel. Vraag niet te direct wat je wilt weten.

Zoek bepaalde mensen af en toe informeel op. Ga een kopje koffie bij ze drinken. Kijk naar de stukken op hun bureau en maak er een terloopse opmerking over om ze aan het praten te krijgen. Een goede insteek is iemand te vragen hoe het gaat, dan wel of hij het druk heeft. De kans is groot dat hij vertelt waar hij mee bezig is.

Bijvoeglijke naamwoorden aanklikken

In zijn boek "Hoe word ik een rat?" [Schrijvers] beveelt Joep Schrijvers aan om "op de bijvoeglijke naamwoorden te klikken". Met de bijvoeglijke naamwoorden (een warrige vergadering, een lastige klant, een vervelende klus) verraadt iemand vaak een oordeel, met een achterliggend verhaal.

Jij: "Hoi Piet, hoe gaat het?"
Piet: "Ach, we hebben het nogal druk met die spoedopdracht van de directie."

Jij: "Spoed?"
Piet: "Ja, volgende week moet het communicatieplan rond zijn. Maar het verhaal is nog onduidelijk."

Jij: "Onduidelijk?"
Piet: "Wij moeten de fusie verkopen, terwijl die nog niet eens rond is."

Enzovoorts.

Omdat je bij deze techniek iemand alleen maar uitnodigt om door te praten, zal de persoon in kwestie hier weinig bezwaar tegen hebben. Als je je veel door de organisatie beweegt en regelmatig verschillende mensen op deze manier uithoort dan kun je zeer veel te weten komen.

Secretaresses en assistenten uithoren

Secretaresses en assistenten kunnen uitstekende informatiebronnen zijn.

De kunst om deze mensen uit te horen is ze met respect behandelen. Het zijn professionals met eigen behoeften en ambities. Benader ze niet als ondergeschikten, maar als gelijkwaardige collega's.

Ga ervan uit dat een secretaresse of assistent zo professioneel is om geen vertrouwelijke informatie te verstrekken. Een goede benadering is niet om informatie te vragen, maar om advies.

Vraag dus niet: "Zit er nog genoeg geld in het opleidingsbudget om een cursus te volgen?"
Maar: "Ik zou wel een cursus ... willen volgen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken denk je?"
Of nog subtieler: "Wat denk je, zou een cursus ... iets voor mij zijn?

Volgende pagina: Netwerken


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/uithoren.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon