Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Feedback > Ontvangen

Regels voor het ontvangen van feedback

feedback

Wie feedback krijgt, heeft de neiging in de verdediging te gaan. Jammer. Wie feedback ziet als een kans om zijn prestaties te verbeteren, doet er juist zijn voordeel mee.

Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te wikken en wegen of je er iets mee gaat doen en wat precies. Een positieve houding loont.

Stel je open voor feedback:

  1. Luister actief
  2. Vraag om toelichting
  3. Toon waardering
  4. Wik en weeg de feedback
  5. Doe iets met de feedback

1. Luister actief

Wie feedback ontvangt, is gebaat bij actief luisteren. Dat houdt in dat je verbaal én non-verbaal laat zien dat je aandacht hebt voor wat je gesprekspartner te zeggen heeft.

Voorbeelden:

Vrouw met luisterend oorpijl

Actief luisteren

In deze cursus Actief Luisteren leer je een betere luisteraar te worden, met o.a. het WIER-model en de methode van Gordon. Dat helpt je - zowel zakelijk als privé - de communicatie met anderen verbeteren.

2. Vraag om toelichting

Is je niet helemaal duidelijk wat de ander bedoelt, vraag dan om een toelichting. Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt. Check of je de boodschap goed hebt begrepen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen.

Voorbeeld:

"Je zegt dat het je stoorde dat ik te laat was. Wanneer was dat precies? Wat hadden we afgesproken?"
feedback uitoefenen

3. Toon waardering

Een gouden regel is de ander te bedanken voor zijn informatie. Dat voelt misschien wat vreemd, maar als je feedback ziet als een kans om te groeien in plaats van als een bedreiging is het zo gek nog niet: de ander geeft je immers informatie waarmee jij je voordeel kunt doen.

Voorbeeld:

"Ik was me er niet van bewust dat mijn gedrag dit effect had. Ik stel het op prijs dat je me dit vertelt."

4. Wik en weeg

Degene die feedback ontvangt, beoordeelt zelf wat hij met de terugkoppeling gaat doen. Vind je de kanttekeningen terecht of onterecht? Herken je wat de ander zegt? Kun je er iets mee? Wíl je iets aan je gedrag veranderen?

Schiet in geen geval in de verdediging. Beter is het om op zoek te gaan naar alternatieven of achterliggende redenen.

Voorbeeld:

Niet : "Ja maar, ik heb je al drie keer verteld waarom ik te laat was."
Maar : "Je zegt dat je door mijn gedrag het gevoel hebt dat ik je niet serieus neem. Hoe kan ik je laten merken dat dat wél zo is?"

5. Doe iets met de feedback

Laat de feedbackgever weten wat je met zijn commentaar doet. Als je besluit er niets mee te doen, zeg je het ook.

Voorbeeld:

"Ik heb gehoord wat je zei maar ik ben het niet met je eens. De reden is ...."

"Ik heb gehoord wat je zei en ik ben het met je eens. Volgende keer maken we vooraf afspraken over een zakelijk overleg. We gaan er samen heen en spreken onze rolverdeling nog even door."

Tips

Hoed je voor emotionele uitbarstingen of nodeloos gesteggel.

Terug naar de hoofdpagina.


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/feedback/ontvangen.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon