Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Lastige mensen > Informatie achterhouden

Mensen die kennis of informatie achterhouden

Lastige mensen

Kennis is macht. Er zijn mensen die misbruik maken van dit gegeven. Ze houden hun kennis voor zichzelf, of ze houden informatie achter.

Een variant van dit verschijnsel is dat mensen zichzelf tot contactpersoon verheffen voor een bepaalde activiteit waarover zij informatie ontvangen hebben (bijvoorbeeld een opleidingsmogelijkheid), in plaats van de informatie door te spelen aan alle collega's.

Soms zie je dat een office manager of secretaresse zichzelf belangrijker maakt door een bericht rond te sturen dat bepaalde informatie bij haar kan worden opgevraagd, in plaats van de informatie gewoon te verspreiden of op het intranet te plaatsen. Hou er echter rekening mee dat dit in opdracht van een manager zou kunnen zijn, die wil weten welke medewerkers er belangstelling voor hebben.

Tips voor managers

Als je manager bent en dit gedrag bij een van je ondergeschikten waarneemt dan is het zaak in actie te komen. Iemand die zijn kennis voor zichzelf houdt is een gevaar voor het bedrijf, bijvoorbeeld omdat de continuïteit in gevaar is zodra die persoon een tijdje ziek is, met vakantie is of ontslag neemt. Iemand die informatie achterhoudt belemmert het normale functioneren van de organisatie.

In eerste instantie kun je iemand gewoon opdracht geven om bepaalde kennis te spreiden of informatie door te spelen. Als iemand tegen de instructies in blijft volharden, dan is het zaak hem aan te spreken op zijn gedrag.

Tips voor gelijkwaardige collega's

Stuur de betrokkene een eenvoudige e-mail waarin je bepaalde informatie opvraagt, zonder je te verontschuldigen of aan te geven waar je het voor nodig hebt. Geef in de e-mail wel een termijn aan waarbinnen je de informatie nodig hebt. Vraag eventueel om op een distributielijst te worden geplaatst voor vergelijkbare informatie in de toekomst.

Als je te weten komt dat bepaalde essentiële informatie jou niet heeft bereikt dan kun je overwegen om jouw leidinggevende, of de leidinggevende van de lastige persoon, hierop attent te maken. Je hoeft daarbij de lastige persoon niet te beschuldigen. Wijs er gewoon op dat bepaalde informatie niet bij jou is aangekomen. Zorg ervoor dat eventuele gevolgen van het informatietekort het probleem van de lastige persoon wordt, niet jouw probleem.

Volgende pagina: Omgaan met saboteurs


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/informatie-achterhouden.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon