Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Overtuigen en beïnvloeden > Basisbegrippen

Basisbegrippen . . . Een vooruitblik

Overtuigen en beïnvloeden

Ik hou niet van gewone studieboeken.

Derde persoon enkelvoud, lijdende vorm, zinsstructuren waar alleen een taalfreak van houdt; ik voel me zoals Fortunato in het verhaal 'Het vat Amontillado' van Poe, elke alinea meer ingemetseld in vergetelheid.

Dus ik beloof iets anders en beters.

Nieuw en met meer kwaliteit.

Helemaal opnieuw opgezet met jou, de klant, in gedachten. Neem plaats in een comfortabele pluche bestuurdersstoel met verstelbare rugleuning, luister naar de digitale geluiden van ons Environmental Sound Systeem. Leef je in hoe het is om hier achter het stuur te zitten...

Maar wacht, er is meer!

Als je bij de eerste tienduizend bellers hoort, dan ontvang je als speciale introductiebonus alle onderstaande fantastische prijzen:

Een plaats op de eerste rang tijdens het grote Nationale Onderwijsfestijn. Plus...

... een hologram gesigneerd door de makers van deze cursus. Plus...

... de Brain Master™, de nieuwe technologie voor leren.

En jij dacht dat dit een gewoon studieboek was, hè?

Overtuigen en beïnvloeden

Gewone woorden hebben in de sociale wetenschappen speciale betekenissen. In het dagelijks leven gebruiken mensen heel vaak termen als 'overtuigen', 'beïnvloeden' en 'attitude' en ze gebruiken ze in de communicatie zonder problemen. Hier niet. Niet in deze cursus.

In deze cursus betekenen woorden precies dat wat ik wil dat ze betekenen en dat kan anders zijn dan hun betekenis in het dagelijks gebruik. Wen er maar vast aan, want de zaken werken beter met de betekenissen uit de sociale wetenschappen.

Beïnvloeding is ons paraplubegrip. Elke keer dat een bron bewust de gedachten, het gevoel of gedrag van een ontvanger probeert te veranderen, is er sprake van beïnvloeding.

Overtuigen valt onder dat paraplubegrip en is een speciaal soort beïnvloeding. Als een bron bewust communicatie inzet om de attitude van een ontvanger te veranderen, dan vindt overtuigen plaats.

Zowel beïnvloeden als overtuigen heeft te maken met opzettelijke verandering, maar ze zijn verschillend omdat overtuigen communicatie vereist (verbale en non-verbale boodschappen) en attitudeverandering beoogt. Beïnvloeding kan daarentegen plaatsvinden zonder communicatie en gedragsverandering (externe verandering) teweegbrengen zonder attitudeverandering (interne verandering).

Een laatste sleutelbegrip: attitude. Attitude is iemands beoordeling van een gedachte over iets. Iemand houdt een meetlat op met een beoordeling erop (goed of slecht) en beoordeelt dingen tegen die meetlat. Het nationale voetbal: Goed of Slecht? Werkstukken van vijfentwintig pagina's: Goed of Slecht? Illustratieve voorbeelden: Goed of Slecht?

Overtuigen, niet beïnvloeden, is erop gericht attitudes te veranderen, omdat...

Wacht eens even, dit is hogere kennis en kunde, hoor. Dit was alvast een vooruitblik. Je kunt op deze computer dingen doen waarvan dr. Spock alleen maar kon dromen, dus laten we met de machine een nieuwe wereld betreden.

Zoals ik al zei,

Eindtoets van deze cursus

Overtuigen is erop gericht attitudes te veranderen, omdat

A. Attitudes gedrag sturen.

B.'Attitude' goed klinkt.

C. Iemand een beurs wilde krijgen en daarom een nieuw onderzoeksgebied bedacht.

D. Dit is een instinker omdat overtuigen helemaal niet bestaat en de schrijver dit allemaal verzint.

Als je het spelletje meespeelt zoals zou moeten, dan zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Onthoud: beïnvloeding is erop gericht bewust een verandering teweeg te brengen; overtuiging is erop gericht bewust een verandering teweeg te brengen door communicatie; attitudes zijn beoordelingen, en overtuigen is erop gericht attitudes te veranderen, omdat attitudes ons gedrag sturen. We zullen dit uitvoeriger bespreken in het volgende hoofdstuk.

Al samenvattend: je hebt nu drie nieuwe begrippen. Beïnvloeden. Overtuigen. Attitude. Je hebt een definitie. Je hebt vergelijking en tegenstelling. Je bent klaar voor het vervolg.

Volgende pagina: Attitudes sturen gedrag . . . Als het maar consistent is


A. Dat is goed, heel goed. Attitudes sturen gedrag. Hier is je beloning: Rode roos op de velden, geboren uit mussenbloed, zingt liedjes voor mijn ogen. Stop deze regels bij je haikuverzameling en bewaar ze voor een regenachtige dag. Ga nu terug naar waar je was. Kijk niet naar de andere antwoorden.

B. Dat is fout, helemaal fout. 'Attitude' is niet een woord dat goed klinkt. 'Elegant' klinkt ook goed. 'Innovatie' ook. Je verdient straf. Ga terug naar waar je was. En niet naar de andere antwoorden kijken.

C. Dat is fout, helemaal fout. Niemand heeft attitude bedacht om geld te krijgen. Je bent zeker zo iemand dit vindt dat er bezuinigd moet worden op nuttig, nodig en belangrijk onderzoek. Je verdient straf. Ga terug naar waar je was. En niet naar de andere antwoorden kijken.

D. Dat is erger dan helemaal fout, verschrikkelijk. Ik verzin nooit iets. Ik spreek altijd de Waarheid. Ik ben wijs als de Wizard van Oz! Je verdient straf. Ga terug naar waar je was. En niet naar de andere antwoorden kijken.

Copyright © 1996 Originele tekst: Steve Booth-Butterfield. Copyright © 2004 Nederlandse vertaling: Ysolde Bentvelsen.


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/overtuigen-beinvloeden/basisbegrippen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon