Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Smalltalk > Gesprek beëindigen

Stap 4: het gesprek beëindigen

Smalltalk

Als je op een netwerkborrel bent, is het de bedoeling dat je niet de hele avond met één persoon praat. Je wilt je netwerk tenslotte zo groot mogelijk maken. Ook bij andere gelegenheden is het leuk en nuttig om meer mensen te spreken. Wie weet, ontmoet je wel iemand die je kapotte computer kan repareren! Maar als je eenmaal in een gesprek bent beland, hoe maak je er dan een elegant einde aan?

Er zijn twee gouden regels voor het beëindigen van een praatje:

1 Kondig het einde van het gesprek aan

Gewoon gedag zeggen en weglopen is niet de juiste manier om uit een gesprek weg te komen, dat behoeft geen verdere uitleg. Maar je hebt van die mensen die maar door blijven gaan, omdat ze het zo gezellig vinden om met je te kletsen. Ook in alle andere gevallen is het trouwens een stuk beleefder om aan te kondigen dat het gesprek (bijna) is afgelopen.

Stel, je bent op een netwerkborrel. Dan kun je het einde van het gesprek bijvoorbeeld aankondigen door te zeggen: “Ik vind het hartstikke leuk om met je te praten, maar ik wil nog wat andere mensen spreken, vanavond.” Je kunt dan, om het helemaal af te maken, je kaartje overhandigen.

Zorg ook altijd dat je inderdaad gaat doen wat je zegt dat je gaat doen. Je mag best tussendoor even een drankje halen of naar het toilet gaan, maar als je zegt dat je met iemand anders gaat praten, doe dat dan ook. Ga niet doelloos rondlopen of iets totaal anders doen, je loopt dan namelijk het risico dat je gesprekspartner denkt dat je iets alleen maar zei om van hem weg te komen.

2 Eindig altijd positief

Sluit je gesprek altijd positief af, ook al klikt het totaal niet tussen jou en je gesprekspartner. Complimentjes maak je alleen als ze gemeend zijn, dus ga in dat geval niet zeggen dat je het zo leuk vond om met iemand te praten. Je kunt dan bijvoorbeeld iets zeggen als: “Bedankt voor dit gesprek, ik ga nu nog even wat andere mensen gedag zeggen.” Op die manier blijf je eerlijk, zonder al te enthousiast over te komen.

Als je wel enthousiast bent over je gesprekspartner en/of jullie gesprek, mag je dat altijd laten merken. Zeg bijvoorbeeld: “Ik vind je verhaal heel interessant, bedankt. Het was leuk om met je te praten.”

Als je een vervolg aan het gesprek wilt geven, kun je dat ook altijd kenbaar maken. De meeste mensen voelen zich daardoor gevleid, en anders maken ze je snel genoeg duidelijk dat het wat hen betreft niet hoeft. Zeg bijvoorbeeld: “Ik zou graag wat meer over dat onderwerp willen horen. Zullen we van de week een kop koffie gaan drinken?” Je kunt ook vragen of je diegene een keer mag bellen om een vervolgafspraak te maken.

Eindig in alle gevallen zoals je begonnen bent: met een lach en een handdruk. Op die manier laat je altijd een positieve indruk achter en zullen mensen je beter onthouden.

Oefening

Bedenk nu zelf drie zinnen die je zou kunnen gebruiken om een gesprek te beëindigen. Ga daarbij uit van de volgende situaties:

Je bent op een verjaardagsfeest en praat met een oom van de jarige die een softwarebedrijf heeft. Zelf ben je freelance programmeur.

Je bent bij een borrel van één van je klanten. Je spreekt daar iemand die je persoonlijk helemaal niet mag, maar die je wel aan een nieuwe opdracht zou kunnen helpen.

Je bent op een netwerkborrel en komt daar iemand tegen die je kent van een eerdere gelegenheid. Jullie hebben tussendoor geen contact met elkaar gehad, maar hebben nu weer een interessant gesprek. Je wilt voorkomen dat jullie elkaar weer uit het oog verliezen.

Gesprekswegwijzer
Voeg de afscheidszinnen die je bedacht hebt toe aan je gesprekswegwijzer onder het kopje “Mijn afscheidszinnen”. Als je dat hebt gedaan, is de basisversie van je wegwijzer af. Gefeliciteerd, je bent nu klaar om een praatje te gaan maken met iedereen die je tegenkomt. Ververs regelmatig de inhoud van je gesprekswegwijzer, dan sta je bovendien nooit met je mond vol tanden!

Volgende pagina: Praktische tips


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk/gesprek-beeindigen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon