Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Zakelijk flirten > Eerste indruk

Aandacht voor de eerste indruk

Zakelijk flirten

Je weet het: een eerste indruk kun je maar één keer maken. En die eerste indruk is zó belangrijk. De eerste indruk bepaalt of iemand verder met je wil. Mensen zitten nu eenmaal heel simpel in elkaar. In een of twee seconden vormen ze zich een beeld van de ander op grond waarvan ze beslissen of de ander “de moeite waard” is. In nog eens twee of drie seconden toetsen ze die hypothese op de indruk die zij zich verder van de ander vormen. En als ze dan aan de praat raken menen ze in vijf tot tien minuten een uitspraak te kunnen doen of de ander aardig is of niet.

De schijnwerper op jou

Dit betekent dat je echt even moet nadenken over die eerste indruk die je op mensen maakt. Wat voor kleren draag je, hoe sta je, hoe loop je en hoe geef jij mensen een hand? Je hoeft geen pak van Armani te dragen om succes uit te stralen. Dat is vooral een kwestie van kleding die past en een zekere flair uitstraalt. Misschien kan dat ook wel met een trui van de HEMA. Maar als je veel en veel te dik bent, een slobbertrui draagt en in een te lange korte broek door het bedrijf loopt, neem je de mensen niet automatisch voor je in. Met andere woorden: zorg dat je uiterlijk matcht bij je omgeving. En als je het gevoel hebt dat je jezelf verloochent door een stropdas te dragen, moet je misschien nadenken over de vraag of je wel de juiste werkomgeving koos.

De glimlach

Je krijgt hier geen cursus glimlachen. Maar zo’n cursus zou goud waard zijn voor sommige mensen. Wie een stralende glimlach tevoorschijn kan toveren, je weet wel, zo’n echte welgemeende hartelijke opwaartse beweging van de mondhoeken die gepaard gaat met het wat groter maken van de ogen en een lichte buiging van de wenkbrauwen, zo iemand kan te dik zijn, een slobbertruit dragen én een te lange korte broek dragen en toch mensen onmiddellijk voor zich innemen.

De glimlach is het begin van iedere succesvolle relatie. Of die relatie nu als doel heeft een stormachtige liefde, een mooi project of een gerepareerde cv-ketel. Wie glimlacht heeft altijd een streepje voor. Wie glimlacht voelt zich positiever en straalt dat ook uit.

Je houding

Wat voor de glimlach geldt, geldt in zekere zin ook voor je houding. Zorg dat je de schouders naar achteren hebt, de buik een beetje naar binnen en de rug recht. Zorg ook dat je degene die je ontmoet echt aankijkt en dat je daarbij je hoofd recht houdt. Je straalt dan rust en zelfvertrouwen uit. Je krijgt de welwillende aandacht die je verdient.

En het mooiste is: als je niet helemaal zeker bent van jezelf kun je dit gedeelte van de ontmoeting gewoon oefenen. Voor de spiegel.

De schijnwerper op de ander

Waar let je op, als je iemand ontmoet? Net als iedereen heb jij je vooroordeel al klaar zodra je iemand ziet. Je kunt dat vooroordeel weliswaar niet een twee drie onder woorden brengen maar het zal iets zijn van ‘aardig / niet aardig’, ‘mooi / niet mooi’, ‘interessant / saai’, ‘belangrijk voor mij / onbelangrijk voor mij’. Natuurlijk is deze checklist afhankelijk van de situatie. Wanneer je iemand ontmoet tijdens een feestje in de privésfeer, let je op andere dingen dan wanneer je iemand tijdens je werk ontmoet. De kunst is om je ervan bewust te zijn dat je de checklist invult op basis van iemands uiterlijk. En natuurlijk beschik ook jij over mensenkennis maar dat je zo’n checklist in zo’n korte tijd al kunt invullen is onzin.

Daarom wil je meer weten van de ander. Dat begint met kijken. Probeer om na afloop van iedere ontmoeting te weten wat voor een kleur ogen iemand heeft. Dat dwingt je om echt naar iemand te kijken. En dat mag best wat langer duren dan je geneigd bent. Als je iemand echt even aankijkt, vindt hij of zij dat over het algemeen wel prettig. Hij of zij wordt opgemerkt.

De eerste zin

‘Nog niet makkelijk hè, een bitterbal eten en een glas vasthouden?’ Flirtgoeroe Mirjam Wiersma adviseert om het gesprek met een vreemde te openen met een gesloten vraag. Dat is een vraag die je met ‘ja’ of ‘nee’ kunt beantwoorden. ‘Een goed verhaal, vond je ook niet?’ De eerste zin doet er niet zo toe. Dat is een ritueeltje. Even snuffelen. Even checken of de ander niet op een partner wacht om weg te gaan. Even checken of de ander dit gesprek wel wil. Want wil hij dat niet, dan zal hij reageren met ‘Ja, inderdaad een heel gedoe. Maar ik zie daar een oud-collega. Tot ziens.’ Jammer voor hem. Er zijn nog twintig andere interessante gesprekspartners.

En waarachtig, je hebt beet! De ander antwoordt: ‘Ze zouden er een workshop over moeten organiseren. Kunnen ze zo weer €1.000 voor een dagdeel voor vangen.’ Ook hij kent hier niemand en ook hij is hier gekomen voor de netwerkborrel.

Een kennismaking is ook werken

Maak werk van de kennismaking. Op privéfeestjes is het niet altijd een gelukkige opening: “Wat doe jij?” Maar we zijn hier zakelijk aan het flirten. Je mag dus gewoon vragen wat iemand voor de kost doet, waar hij werkt of waarom hij er ook is. Besteed aandacht aan wat hij vertelt. Als iemand vertelt over de firma waar hij voor werkt, wil je weten wat ze doen. Als iemand vertelt over de reden waarom hij bij deze lezing is, wil je meer weten van zijn ambities en zijn prestaties. En als het een beetje klikt, wil je wat meer weten van zijn opleiding en achtergrond. Vraag maar liever niet meteen naar vrouw en kinderen. Trouwens, tegenwoordig vertellen mensen al heel snel over de voetbalprestaties van hun jongste zoon of over de balletvoorstelling van de jongste dochter op school. Alle kans om daar wat meer over te horen.

Waar het in de kennismaking om gaat, is je checklist. Je had een hypothese. Klopt die vooralsnog? Het klinkt misschien niet aardig maar zeker bij recepties of netwerkborrels gaat het er om dat je mensen ontmoet die op de een of andere manier interessant zijn. Het kunnen potentiële opdrachtgevers zijn maar ook mensen die je wat meer kunnen vertellen over een bedrijf waar je binnen wilt komen. Of gewoon iemand die een verhaal heeft waar je naar wilt luisteren. Dit soort gelegenheden zijn een vorm van speeddaten. En in die paar minuten die hebt, zoek je naar een match. Wat heb je gemeen met elkaar?

Volgende pagina: Lichaamstaal


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/zakelijk-flirten/eerste-indruk.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon