Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Solliciteren > Baan vinden > Wat werkt het beste?

Informele kanalen werken het beste

Baan vinden

Er zijn ontzettend veel manieren om aan een baan te komen. Maar hoe zit het met de effectiviteit van al die verschillende kanalen? Wat werkt het beste?

Het UWV WERKbedrijf heeft dat onderzocht. En wat blijkt? De meest effectieve manier om te solliciteren (met de grootse kans om te worden aangenomen) is via de 'informele kanalen'. Met informele kanalen wordt onder meer bedoeld het versturen van een open sollicitatie, en het 'via via' aan een baan komen, netwerken dus. Op de tweede plaats staan de personeelsadvertenties in kranten en vakbladen.

De cijfers

gebruik zoekkanalen gezocht gevonden succesquote
informele kanalen 59 37 0,6
advertenties 67 24 0,4
UWV WERKbedrijf 24 4 0,2
uitzendbureau 22 17 0,8
Overig
(waaronder internet)
70
(waaronder 35 internet)
18 0,3

Bron: "Hoe Zoeken Werkzoekenden", UWV WERKbedrijf, 2001.

Opvallend hierbij is dat internet niet best scoort. Het medium wordt weliswaar steeds vaker gebruikt om te zoeken en te solliciteren, maar het succespercentage is laag. Anders gezegd: een relatief klein percentage van de vacatures wordt vervuld via het internet.

Toch besteden we relatief veel aandacht aan internet. Waarom?

  1. Omdat het een ideaal medium is om een baan te zoeken en je te oriënteren. Je vindt er niet alleen de vacatures van de baanbemiddelaars (uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus), maar ook een aantal belangrijke andere, 'extra' zoekbronnen. Bijvoorbeeld vacaturebanken en overzichten van personeelsadvertenties uit de regionale en landelijke dagbladen.
  2. Als je solliciteert via internet moet je met een aantal dingen rekening houden. De do's en don'ts van online solliciteren behandelen we in een apart hoofdstuk.

Effectief zoeken, effectief solliciteren

Je bladert door de zaterdagkrant. Hé! Daar staat hij! De personeeladvertentie met jouw droombaan.

Die kans is klein.

Werk zoeken is hard werken. Als je werkloos bent, probeer er dan een dagtaak van te maken. Bereid je goed voor, oriënteer je op de mogelijkheden, en verdiep je in het bedrijf waar je wilt solliciteren.

Reageer niet direct op 'mindere' functies, maar houd vast aan de baan die je in je hoofd had. Je kunt na verloop van tijd je eisen altijd nog naar beneden bijstellen.

Als het niet lukt, verander dan eens van zoekmethode. Concentreer je bij voorkeur op de meest effectieve sollicitatiemethodes: netwerken, open sollicitaties en personeelsadvertenties. Internet is prima om jezelf te oriënteren, maar kijk uit voor urenlang ineffectief rondsurfen.

Solliciteer doelgericht. Veel werkzoekenden concentreren zich op kwantiteit en niet op kwaliteit. Alhoewel internet het verleidelijk maakt, heeft het geen zin om tientallen brieven, cv's of sollicitatieformulieren te versturen. Het is als op een olifant schieten met schot hagel. Immers: de kans dat je solliciteert op een baan die niet goed bij jou past, wordt op deze manier groter. En over het algemeen wordt de kwaliteit van je sollicitatie er niet beter op. Kies liever drie vacatures die je echt aanspreken. Besteed je tijd aan het schrijven van een mooie sollicitatiebrief met overtuigend cv, en verdiep je in het bedrijf. Zo komen je er niet alleen achter of die organisatie wel bij jou past, maar onderscheid je je ook van andere sollicitanten. Want als jij in jouw brief laat zien dat je iets weet van het bedrijf en kunt aangeven waarom je daar zo graag wilt werken, heb jij een streepje voor!

Volgende pagina: Netwerken.


Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/baan-vinden/effectiviteit.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon