Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Solliciteren > Sollicitatievragen voorbereiden > Zakelijke kwaliteiten

Zakelijke kwaliteiten

Sollicitatievragen

Bij zakelijke kwaliteiten moet je denken aan:

Dit is natuurlijk vooral van belang bij commerciële functies.

Bereid je voor op de volgende vragen

Heeft u weleens te maken gehad met een klant die onredelijke verwachtingen had?

Als je hier een praktijkvoorbeeld bij kunt geven dan is dat prima. Maar maak duidelijk dat jij niet degene was die de onredelijke verwachtingen gewekt had. Het afstemmen van verwachtingen op de realiteit is een belangrijke commerciële vaardigheid.

Heeft u weleens met een lastige klant te maken gehad?

Leg uit waarom de klant lastig was en hoe je hiermee bent omgegaan.

Kunt u goed met klanten omgaan? Waaruit blijkt dat?

Vertel welke eigenschappen volgens jou belangrijk zijn om goed met klanten om te gaan. Onderbouw vervolgens met praktijkvoorbeelden dat jij over deze eigenschappen beschikt.

Je kunt denken aan eigenschappen als:

Wat betekent klantgericht volgens u?

Klantgerichtheid betekent een heleboel, maar het belangrijkste is dat te allen tijde voorop staat dat de klant uiteindelijk tevreden is met het geleverde.

Heeft u weleens een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van het resultaat van de onderneming?

Hierbij kun je denken aan:

De kans is dus groot dat je deze vraag bevestigend kunt beantwoorden.

Bereid een goed verhaal voor. Ook als deze vraag niet gesteld wordt kun je in het gesprek vast wel een aanknopingspunt vinden om dit verhaal te vertellen.

Bent u ondernemend?

In een zakelijke context wordt onder ondernemend verstaan:

Heeft u weleens iets ondernomen dat niet geslaagd is?

Ondernemen is risico's nemen. Om jouw ondernemerschap over het voetlicht te brengen kun je een positief verhaal vertellen over een mislukt initiatief. Er zijn allerlei redenen waardoor een initiatief kan mislukken, die jou niet aan te rekenen zijn. Bijvoorbeeld:

Welke nieuwe mogelijkheden ziet u voor ons bedrijf?

Een visievraag. Zie ook de vragen over jouw kennis van de organisatie.

Bent u meer een ondernemer of een manager?

De belangrijkste verschillen tussen een ondernemer en een manager zijn:

In de praktijk zijn allerlei mengvormen ontstaan, zoals de intrapreneur of intern ondernemer, die binnen een organisatie ondernemerschap ontplooit. Een intrapreneur bouwt een netwerk van vrienden op, brengt op het juiste moment ideeën naar voren, en streeft ernaar iets nieuws te realiseren door een combinatie van visie en actie. Daarbij heeft de intrapreneur een hekel aan middelmatigheid, regels en autoriteit.

Bron: Ondernemerskunde I; Willems, A.D. e.a., Open Universiteit, 1990.

Wat zou u ooit nog willen ondernemen?

Een riskante vraag. Als je al te nadrukkelijk allerlei ambitieuze plannen presenteert, dan krijgt de interviewer misschien de indruk dat je de baan eigenlijk niet wilt, of dat je snel weer vertrekt.

Het mooiste is om een ondernemend plan te schetsen dat direct verband houdt met de functie waarop je solliciteert.

Volgende pagina: Wat weet je van de functie waarop je solliciteert?


Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollicitatievragen/zakelijke-kwaliteiten.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon