Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Geld > Verdienen > Online > Website > Partnerprogramma's

Geld verdienen als affiliate in partnerprogramma's

Een manier om online geld te verdienen is als affiliate in een partnerprogramma. Dat wil zeggen dat jij op jouw site producten aanbiedt en dat je van de leverancier een commissie uitbetaald krijgt voor elke verkoop.

Kun je er veel mee verdienen?

Bij de betere affiliate-programma's kan de commissie oplopen tot 15% van de verkoopprijs.

Toch is het vaak geen vetpot. Stel je hebt een site met wat leuke content en een bescheiden community. Je hebt maandelijks 35.000 unieke bezoekers en 100.000 paginavertoningen (dat is redelijk veel). Je zet lukraak wat banners van affiliate-programma's op je site. Dan wordt er bijvoorbeeld 400 keer op een affiliate-link geklikt (klikpercentage 0,4%). Daarvan wordt misschien 3 keer iets gekocht (conversie 0,75%) van zeg 100 euro. Daarvan krijg jij bijvoorbeeld 10% commissie. Ofwel: je verdient in dit voorbeeld 30 euro per maand. Dat is bruto, want hierover moet je nog inkomstenbelasting betalen. Je ziet: alleen maar wat bannertjes naast je content zetten levert niet veel op.

Maar het kan beter. De succesvolle affiliate-sites:

Op die manier halen ze een hoger klikpercentage (sommigen zeggen: tot wel 40%) en een hogere conversie (bijvoorbeeld 5%). Door de hoge bezoekersaantallen kunnen ze bovendien een goede commissie bedingen. Dan tikt het aardig aan.

Om succes te hebben met affiliate-programma's moet je dus eigenlijk een virtuele winkel (een webshop) runnen. En een winkel runnen betekent: de etalage actueel en de winkel schoon houden, bezoekers lokken en ze tevreden stemmen, de producten aantrekkelijk presenteren, bezoekers goed informeren over de producten, prijzen actueel houden, kortingsacties voeren enzovoorts.

Wat werkt beter, affiliate-programma's of gewone advertenties?

Naast affiliate programma's zijn er ook gewone advertenties, die een paar centen, stuivers of dubbeltjes per klik; of een paar euro tot ca. 15 euro per 1.000 vertoningen betalen. Wat presteert beter, advertenties of partnerprogramma's?

Dat hangt heel erg af van de content van jouw site, je bezoekers en de producten. Bijvoorbeeld bij sites op het gebied van reizen en tourisme werken de partnerprogramma's soms erg goed. Dat komt doordat:

In andere sectoren werken affiliate-programma's veel minder goed. De commissie is soms onredelijk laag (bijvoorbeeld 1 of 2%) en de conversie dramatisch (bijvoorbeeld minder dan 0,1%).

Waarom zijn er dan toch zoveel van die affiliate-programma's? Omdat het erg aantrekkelijk is voor de leverancier. Hij heeft geen advertentiekosten en betaalt alleen een percentage van de verkoop. Hij maakt dus gegarandeerd een mooie winst op jouw affiliate-inspanningen (dat noemen ze 'performance based marketing'). En ondertussen bouwen al die affiliates mee aan zijn naamsbekendheid. En het wordt nog mooier als hij terugkerende omzet heeft na een eenmalige verkoop (bijvoorbeeld bij abonnementen). Een leverancier zou wel gek zijn als hij géén partnerprogramma zou hebben!

Kijk altijd kritisch naar affiliate-programma's. Dat het gunstig is voor de leverancier staat als een paal boven water. Maar is het ook gunstig voor jou? Misschien leveren gewone advertenties op jouw site meer op. Daar komt bij: de affiliate-programma's werken vaak met tijdelijke campagnes (kortingsaanbiedingen e.d.) die je telkens moet plaatsen en na een tijdje verwijderen. Dat brengt nogal wat werk met zich mee. Daar tegenover staan advertentiesystemen, zoals dat van Google, die geheel automatisch draaien.

Wat is 'per sale' en 'per lead'?

De meeste campagnes zijn erop gericht iets te verkopen. Je krijgt dan een vaste commissie per transactie of een percentage van de verkoopprijs. Dit wordt 'pay per sale' genoemd.

Andere campagnes nodigen de bezoeker uit een formulier met persoonlijke gegevens in te vullen, om iets aan te vragen: een catalogus, een monster, meer informatie. Die ingevulde informatie wordt een 'lead' genoemd (een aanknopingspunt voor directe verkoop). Je krijgt een bepaalde vaste vergoeding per geldige lead.

Wat is conversie?

Dat is het percentage van de bezoekers die op een affiliate-link klikken dat daadwerkelijk iets koopt. In de praktijk moet je rekening houden met een conversie als 0,1 tot 1%.

Let wel! Dat is conversie vanaf de klik op een affiliate link. Die links staan bijvoorbeeld als banners op je site. En het percentage van de bezoekers dat bij een paginavertoning op een banner klikt ligt op 0,1 tot 0,5%. Je mag dus al tevreden zijn als het aantal verkopen ongeveer 0,002% van het aantal paginavertoningen van jouw site is.

Waarom worden sales en leads soms afgekeurd?

Als een bezoeker via jouw site een bestelling plaatst of formulier invult, dan wordt de sale of lead direct geregistreerd. In het statistiekensysteem zie je de commissie vrijwel meteen. Later blijkt in sommige gevallen dat het om valse gegevens gaat, of de bestelling ketst af (bijvoorbeeld omdat de bezoeker het geld niet overmaakt, zijn creditcardgegevens niet kloppen etc.). De sale of de lead wordt dan afgekeurd en jouw commissie wordt weer ingetrokken.

Sommige affiliate-netwerken en campagnes staan bekend om ongewoon hoge afkeuringspercentages. Dat heeft soms te maken met de koopprocedure op de website: het formulier invullen stelt niks voor, maar daarna moet de koper nog aktie ondernemen, zoals een SMS sturen of een bedrag overmaken. En dat gebeurt dan vaak niet.

Je kunt niet veel doen aan die afkeuringen (behalve een serieuze site maken met goede informatie). Het is zaak om de affiliate-programma's te beoordelen op het eindresultaat, niet op de commissie die je tussentijds in het systeem ziet staan.

Direct of via een affiliate-netwerk?

Er zijn veel leveranciers en veel websites. Het zou oneconomisch zijn als elke leverancier met elke website zaken moet doen. Er zijn daarom tussenpartijen in de markt die affiliate-programma's van meerdere leveranciers beheren, waarbij websites zich kunnen aanmelden. Alleen de allergrootste leveranciers bieden direct, zonder tussenpartij, affiliate-programma's aan. Dan nog wordt dat programma in de praktijk vaak verzorgd door zo'n affiliate-netwerk.

Aan de slag

Meld je aan bij enkele affiliate-netwerken. De bekendste affiliate-netwerken op de Nederlandse markt zijn:

Sommige netwerken beoordelen je site kritisch, andere laten je vrijwel zonder meer toe. Als je geaccepteerd wordt, krijg je een eigen code (affiliate id) en krijg je toegang tot het systeem met banners, teksten en links die je op je site kunt plaatsen.

En dan is het zaak je website uit te bouwen tot een drukke online winkel:

Veel concurrentie

Het lijkt aantrekkelijk om producten van gerenommeerde leveranciers te verkopen met een flinke commissie. Maar bedenk wel dat je veel concurrentie hebt. In sommige branches zijn er wel tientallen sites die allemaal op dezelfde manier hetzelfde proberen te verkopen. Zo word je op het web doodgegooid met reclame voor hypotheken, leningen, hotels, casino's en wat al niet.

Voor je begint: heb je een plan om bezoekers te krijgen in jouw webshop?

En zelfs al krijg je veel bezoekers, door de sterke concurrentie moet je rekening houden met dalende commissie. Er zijn verschillende leveranciers geweest die begonnen met een behoorlijke commissie van 15%, om die na verloop van tijd terug te brengen tot 5% of zelfs 2%. Zorg dus dat je je inkomsten spreidt en dat je niet afhankelijk bent van één bepaalde leverancier.

Het systeem is lek: je krijgt niet elke verkoop uitbetaald

Een kwestie die vaak onder het tapijt geschoven wordt is: hoe wordt eigenlijk bepaald welke verkoop van jouw site afkomstig is? Op het eerste gezicht lijkt dat duidelijk: in de affiliate-link zit jouw partner-id. Als de bezoeker erop klikt wordt jouw id meegenomen naar het affiliate-systeem. En als de bezoeker dan iets koopt wordt de commissie aan jouw account toegerekend. Simpel toch?

Jawel, maar wat als een bezoeker zich op jouw site oriënteert, doorklikt naar de leverancier, daar de gegevens uitprint om er nog eens rustig naar te kijken. En dan, een uur later of de volgende dag, gaat hij met de URL van het printje direct naar de site van de leverancier. Krijg jij dan nog commissie? Dat hangt ervan af...

Sommige affiliate-systemen zijn zo fair om een 'cookie' op de PC van de bezoeker bij te houden, waardoor ze ook later nog weten dat de bezoeker via jouw site is gekomen. Maar doet een bepaald affiliate-systeem dat? En hoe lang gaat dat cookie mee? (30 dagen komt voor, maar ook 100 dagen. Dit soort dingen blijven vaak onduidelijk.

En wat als een bezoeker op een product in jouw winkel klikt, op de site van de leverancier verder zoekt en iets anders koopt? Krijg je dan betaald? Bij sommige leveranciers is de commissie dan lager.

Als de bezoeker op zijn werk jouw site bekijkt en 's avonds thuis vanaf een andere PC koopt dan houdt alles op. Geen enkel affiliate-systeem zal jou in dat geval de commissie toekennen.

Kortom, het systeem lekt: je krijgt niet werkelijk voor elke verkoop betaald. En de leverancier lacht in zijn vuistje, want hij loopt ondertussen geen enkel risico.

Auteur: René Pijlman


Bron: www.leren.nl/dossier/geld/verdienen/online/website/partnerprogrammas.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon