Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Rijbewijs > Rijles > Minder rijles

Rijbewijs halen met minder rijlessen

Rijbewijs

In dit artikel geven we je tips hoe je je rijbewijs kunt halen met minder lessen. Daarmee kun je flink besparen op de kostenvan je rijles. En het is niet alleen leuk, maar ook slim!

theorie-examen

Allereerst: je rijbewijs halen. Dat is natuurlijk het ideaal zo gauw je daar in de gelegenheid voor wordt gesteld. Het begint allemaal met het theorie-examen. Daarvoor moet je geslaagd zijn, wil je uiteindelijk je rijbewijs behalen. De theorie is bovendien een goede voorbereiding voor je rijles.

Maar hoe kun je nu het beste studeren om je voor te bereiden op het examen? In een ander artikel geven we je studietips voor het theorie-examen. In dit artikel zullen we het dus niet meer hebben over het theoriegedeelte.

Welke rijschool?

Om te beginnen heb je natuurlijk een (erkende!) rijschool nodig voor je (praktijk)lessen. Houd daarbij heel goed in je achterhoofd dat je het recht hebt om te onderhandelen en om duidelijkheid te krijgen over het aantal lessen en, misschien nog belangrijker, de lesmethode.

Er bestaat nog altijd zo'n spreekwoord als: "goedkoop is duurkoop". Dat houdt in dat je dus misschien wel ergens goedkope lessen kunt krijgen, maar als dat dan betekent dat je er 10 meer moet volgen om je rijbewijs te behalen, zijn die goedkope lessen uiteindelijk toch dure lessen geworden. Da's één.

Bovendien, probeer te bedenken dat het in jouw belang is dat je zo snel mogelijk slaagt, en dus goede lessen krijgt, want het kost al genoeg. Hoe korter het duurt, des te beter het voor jou is. Kijk, een instructeur mag nog zo aardig zijn, hij zit uiteindelijk in de auto om zijn boterhammetje te verdienen, liefst nog een boterhammetje met beleg ook. Jij zit in de auto om je rijbewijs te halen, dat kost je een heleboel centen, en als je zelf actief investeert in lessen, zul je zien dat deze investering je uiteindelijk toch nog wat centen gaat schelen.

In principe is een rijbewijs een betere uitgangspositie voor in de toekomst, als je moet gaan werken, op vakantie gaan, of noem maar op, dus redenen genoeg om een goede rijschool te kiezen.Worden je lessen bijvoorbeeld door je ouders betaald, dan zit je er natuurlijk niet mee als het meer gaat kosten, en ga je voor leve de lol, maar als je elke zaterdag hard moet werken om de benodigde euro's bij elkaar te sprokkelen, dan wil je best wel een paar lessen minder klaar zijn, niet dan?

De vraag is: hoeveel rijlessen heb jij nodig? Dat hangt vooral af van jouw leersnelheid. En daar kun je zelf wat aan doen!

Voorbereiden en opletten

Examenkandidaat demonstreert James Bond-vaardigheden met de lesauto. De examinator van het CBR: "Je krijgt hier geen bonuspunten voor, hoor..."

© cartoon Michiel van de Vijver

Als je dan je rijschool gevonden hebt, op grond van de door jou toegepaste criteria, probeer dan de volgende 'tactiek' toe te passen: Probeer je lessen zo goed mogelijk voor te bereiden door van tevoren te vragen wat er in de volgende les behandeld gaat worden, zodat je dat (op tijd!) in het theorieboek kunt opzoeken. Lesstof blijft nu eenmaal beter hangen als je tijdens het behandelen ervan zoiets hebt van 'dat heb ik volgens mij al eens gelezen/geleerd'.

Probeer je dus tijdens, voor en na het lessen te concentreren op je lessen. In samenspraak met je rij-instructeur zul je zien dat dat zijn vruchten gaat afwerpen, als je gemotiveerd met de lessen én de lesstof bezig bent.

Ook na een les is het heel zinnig om met je instructeur nog eens door te nemen wat je die keer geleerd hebt, of in ieder geval geleerd zou moeten hebben. Ook in dat geval geldt dat het geleerde beter blijft 'hangen'.

Bij rijscholen die de methode RIS gebruiken krijg je trouwens huiswerk mee om de rijles voor te bereiden en krijg je een leerlingkaart waarmee je lessen kunt nabespreken.

Leren in de praktijk / meerijden

Weet je wat ook handig is? Leren in de praktijk, en daar bedoelen we dan niet mee dat je achter het stuur gaat zitten, maar wel dat je nu eens goed oplet als je met iemand meerijdt. Dat kan dus zijn in een lesauto, als je collega-lesser aan het rijden is, dan heb je ook nog de instructeur erbij in de auto die op- en aanmerkingen maakt. Ook hierbij is het dus zaak heel goed op te letten wat er gezegd (en gedaan!) wordt.

Je kunt natuurlijk ook meerijden met iemand anders. Daar bedoelen we mee bijv. bij je ouders in de auto, of bij familie of vrienden. Normaal gesproken zit je dan te kletsen, of een beetje naar buiten te kijken, of gewoon voor je uit te dromen. Probeer voortaan eens wat meer op te letten. Oefening baart kunst, zegt het spreekwoord niet voor niks, en in het specifieke geval van autorijlessen vinden wij dat het niet alleen de oefening tijdens de lessen is, maar net zozeer de oefening tijdens het andere dingen doen (meerijden, fietsen, lopen), omdat je daar wel degelijk een heleboel van opsteekt.

Natuurlijk is het veel lekkerder om als een zak aardappelen mee te rijden, of om achterin met je vrienden/vriendinnen lol te trappen, maar als je nou bedenkt welke kosten je je kunt besparen als je probeert actief 'mee te rijden', nou, dan lijkt ons de keuze niet zo moeilijk. Hangen of lol trappen kun je ook na je rijles nog, en dan kost het geen geld!

Je kunt daarbij denken aan het opletten met betrekking tot het autorijden zelf, dus qua schakelen, remmen, richtingaanwijzer, dat soort dingen, maar ook aan het verkeer om je heen. Let goed op verkeersborden en verkeerstekens op de weg, probeer je daarbij in te denken hoe het zou zijn als jíj achter het stuur zou zitten.

Hoe zou je reageren op bepaalde situaties en hoe reageert de bestuurder op bepaalde situaties.

Alles wat je tijdens dit soort 'namaakpraktijklessen' leert, kun je straks weer gebruiken bij je eigen rijlessen, en alles wat je op deze manier leert, hoeft je niet meer bijgebracht worden, en dat scheelt dus weer lestijd en dus lesgeld. En dat is toch waarom je op deze pagina terecht bent gekomen...

Verkeer observeren

Als je nu niet in staat bent om met iemand mee te rijden, om wat voor reden dan ook, dan zijn er nog veel andere mogelijkheden om toch vast een inzicht te krijgen in wat er in het verkeer van je verwacht wordt.

Als je gaat lopen: kijk om je heen, let op verkeersborden en verkeerstekens, kijk naar wat bestuurders doen, probeer eens te verzinnen wat ze zouden gaan doen, en kijk dan of je gelijk krijgt.

Hetzelfde geldt als je op de fiets zit: je kunt ook eens wat anders doen dan naar je MP3-speler luisteren, en proberen actief aan het verkeer deel te nemen. Begin in ieder geval met het stoppen voor een rood stoplicht, en benut dan de tijd die je voor het rode licht staat om eens goed op het andere verkeer te letten, en tegelijkertijd alle verkeerstekens en -borden om je heen te bestuderen.

Je zult zien, als je zo (dus met andere ogen) aan het verkeer gaat deelnemen, in welke vorm dan ook, dat je al een heleboel kunt leren wat je straks bij je lessen weer tot nut kan zijn.

Televisieprogramma's

Nog een goede manier om te leren hoe het er in het verkeer aan toe gaat, en ook vaak hoe het eigenlijk niet moet, is kijken naar televisieprogramma's over het gedrag in het verkeer, gevaarlijke situaties, verkeersovertredingen etc. Heel leerzaam dus! En je weet het, alles wat je van tevoren geleerd hebt, scheelt je weer in je lesgeld.

Sites over theorie en games

Als je uitgespeeld bent, kun je ook je theoretische kennis nog wat bijspijkeren. Op AutoWeek.nl bijvoorbeeld, daar heb je een hoofdstukje 'fun en games' waar ook van alles staat over autorijden en wat daarbij komt kijken. Dit kun je dus beschouwen als een leerzame tip.

Een absoluut niet leerzame, maar wel érg leuke tip: allerlei simulatiespellen op het gebied van autorijden, zoals Need for Speed, Testdrive, Nascar, noem maar op, maar denk er wel om dat deze alleen maar bedoeld zijn om te spelen, en niet om te leren. Ja, hoe het níet moet misschien, maar verder niet hoor.

Zelfs als je je rijbewijs al gehaald hebt, is het nog leuk om al dit soort spellen te spelen. Nog leuker is het straks natuurlijk om met je nieuw verworven rijbewijs achter het stuur van een échte auto te klimmen, maar daarvoor zul je toch eerst even ernstig echt je best moeten doen!

Rijbewijs gehaald! En dan?

We hopen dat we je hiermee op een idee gebracht hebben, wensen je veel succes met lessen toe, en gaan ervan uit dat je straks, niet op je sloffies, maar wel gemotiveerd, je rijbewijs behaalt.

Probeer te onthouden dat de stand van je kilometerteller zéker niet de hoogte van je IQ weergeeft, en blijf rekening houden met andere weggebruikers. En bereid je goed voor op het theorie-examen en rijexamen bij het CBR. Veel succes met het (zo gauw mogelijk!) behalen van je rijbewijs.

En ook als je je rijbewijs eenmaal gehaald hebt kun je geld besparen door zuinig auto te rijden.

Over de auteur

Marijke Schüssler-Sol (april 2004) in opdracht van Leren.nl.


Bron: www.leren.nl/dossier/rijbewijs/rijles/minder-rijles.html

Copyright © 1999-2014 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon