|
|
![]() | Presentatie |
Inhoud: Doelgroep en doel |
Een succesvolle presentatie begint met een goede voorbereiding. Een groot deel daarvan heb je zelf in handen. Voordat je je presentatie inhoudelijk opzet, doe je er goed aan je te bezinnen op drie basisvragen:
In veel gevallen heb je het publiek niet voor het kiezen. Maar ook dan is het de kunst zoveel mogelijk informatie te achterhalen. Probeer te ontdekken waar je boodschap samenvalt met de interesse van de toehoorder. Op dat raakvlak liggen namelijk de aanknopingspunten voor een boeiende presentatie.
Breng je publiek in beeld met de volgende vragen:
Kennis van de doelgroep is in de eerste plaats van belang voor de inhoud van je betoog. Je kunt nu ook beargumenteerd beslissingen nemen over zaken als presentatievorm en taalgebruik.
Wat wil je bereiken met je presentatie? Anders gezegd: wanneer ben je tevreden met het resultaat? Probeer je doelstelling zo nauwkeurig mogelijk te formuleren.
Probeer je doelstelling te omschrijven in termen van eindresultaten. Bedenk wat het publiek na jouw presentatie minimaal moet onthouden, voelen of doen.
Bijvoorbeeld:
Wees realistisch in je ambities. In een presentatie van een uur kun je mensen niet zomaar van gedachten laten veranderen. Al was het maar omdat er een grens is aan de hoeveelheid informatie die de toehoorders in korte tijd kunnen verwerken.
Heb je de doelgroep en de doelstelling eenmaal in beeld, dan kun je de boodschap erop afstemmen. Wat wordt de kern van je betoog? Enkele hulpmiddelen:
De doelstelling van een presentatie kan zijn om het publiek ergens van te overtuigen. Maar hoe doe je dat?
Hoe verkoop je de boodschap?
Volgende pagina: Breng structuur in je verhaal
Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/presentatie/doelgroep_doelstelling.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon