Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Zakelijk telefoneren > Voorbereiding

Iemand opbellen: de voorbereiding

Zakelijk telefoneren

Wanneer je iemand opbelt, heb je als voordeel dat je je volledig kunt voorbereiden op het gesprek. Doe dat ook, want een goede voorbereiding is het halve werk.

De voorbereiding op een telefoongesprek bestaat uit drie onderdelen:

  1. Doel van het gesprek bepalen
  2. Gesprekspartner analyseren
  3. Aanpak bepalen

1. Doel van het gesprek bepalen

Bepaal wat je met het gesprek wilt bereiken en noteer dit. Bij het bepalen van het doel van je gesprek kun je onderscheid maken tussen:

Een voorbeeld hiervan is dat je de klant vertrouwen wilt geven in de professionaliteit en kwaliteit van de cursus die je aanbiedt.

2. Gesprekspartner analyseren

Door je gesprekspartner in kaart te brengen, weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en kun je een redelijk inschatting maken van bijvoorbeeld de manier waarop hij zal reageren en van de vragen die hij zou kunnen stellen. Formuleer een antwoord op de volgende vragen:

3. Aanpak bepalen

Nadat je je gespreksdoelen en je gesprekspartner in kaart hebt gebracht, kun je je aanpak bepalen. Zeg je bijvoorbeeld het belangrijkste in het begin of op het einde van het gesprek? Denk ook na over je intonatie, je zinsconstructie en je woordgebruik.

Zorg dat je een goede openingszin hebt om een eventuele secretaresse of receptioniste te kunnen passeren. Vooral bij leidinggevenden bepalen zij of je wel of niet wordt doorverbonden. Zorg dus dat je openingszin sterke argumenten heeft waarom jij persoonlijk met de persoon wilt spreken.

Maak een lijstje van wat je te zeggen en/of te vragen hebt zodat je niets vergeet en moet terugbellen. Bovendien komt het de structuur van het gesprek ten goede.

Praktische tips

Volgende pagina: structuur van het telefoongesprek


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/telefoneren/voorbereiding.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon