Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Luisteren > WIER-model

Verbeter je luistervaardigheid met behulp van het WIER-model

Luisteren

Naast het Luisteraar preferentie profiel presenteren Barker en Watson ook het WIER-luistermodel. Dit model helpt inzicht te krijgen in je luistergedrag. Vooral bij miscommunicaties kun je met het model analyseren hoe de misser ontstond. Maar je kunt het model ook gebruiken om je luistervaardigheid te verbeteren.

Het WIER-luistermodel staat voor:

Waarnemen

Luisteren gaat niet alleen over horen, maar je gebruikt tijdens het luisteren meer zintuigen. Alle waarnemingen kleuren je manier van luisteren. Om beter te kunnen luisteren, probeer je beter waar te nemen. Vandaar de W van ‘waarnemen’.

Waarnemingsfouten verminder je door:

1. Gerichte aandacht en concentratie. Neem je voor aandachtig te luisteren, laat je niet afleiden door gefriemel, een stopwoordje van de spreker of iets dergelijks.
2. Afleidingen te verminderen of te verwijderen. Sluit deuren, doe gordijnen voor de ramen, zet de tv of je computer uit zodat je ook niet in de verleiding komt ernaar te kijken, leg de krant weg, enzovoort.
3. Dichter bij de spreker te gaan zitten. Neem een andere stoel, verplaats je stoel of ga dichterbij staan.

Interpreteren

De I is van ‘interpretatie’. De meeste luisterfouten ontstaan op het niveau van interpretatie. Mensen zullen altijd proberen te begrijpen wat ze horen, maar die interpretaties kloppen lang niet altijd. Dus je leert beter luisteren door beter te interpreteren wat de ander bedoelt.

Interpretatiefouten verminder je door:

1. De spreker om voorbeelden te vragen. Voorbeelden helpen om complexe ideeƫn concreet te maken.
2. De spreker te vragen formuleringen te verduidelijken. Bijvoorbeeld: s: "Vroeger zag je in de media..." l:"Wat bedoel je met vroeger?"
3. Woorden te herhalen of het verhaal te parafraseren en te checken bij de spreker. Hierdoor krijgt de spreker een indruk van je begripsniveau en kan corrigeren waar nodig.

Evalueren

Evaluatie: meestal wordt de boodschap geƫvalueerd of beoordeeld al voordat de spreker klaar is met zijn verhaal. Daarmee loop je op de spreker vooruit en oordeel je te snel. Oordeel pas als je het hele verhaal gehoord hebt.

Evaluatiefouten verminder je door:

1. Pas te oordelen als de spreker is uitgepraat. Je moet alle relevante gegevens kennen voor je een goed oordeel kunt vellen.
2. De spreker te vragen naar het belang van bepaalde informatie. Ben je het met de spreker eens over wat wel en niet belangrijk is?
3. De spreker te vragen wat het belangrijkste is in zijn boodschap? Vraag om feitelijk bewijs of getuigenissen.

Reageren

Reageren: het luisterproces is pas compleet na een reactie. (Ook geen reactie is een reactie!) Hoe effectiever je reageert hoe meer kans op een geslaagde communicatie.

Reactiefouten verminder je door:

1. Aantekeningen te maken. Een verslag vormt de beste manier om informatie op te slaan en terug te vinden.
2. Overhaaste conclusies te vermijden. Luister eerst naar het hele verhaal voordat je oordeelt.
3. De spreker direct verbale feedback te geven. Zodoende weet de spreker dat en hoe je luistert.

Het WIER-model helpt luisterproblemen te herkennen en te voorkomen. Mensen met verschillende luistervoorkeuren krijgen touwens ook problemen op verschillende niveaus in het model.

Opdracht:

Observeer je eigen luistergedrag tijdens een gesprek of vergadering. Ga voor jezelf na op welk niveau voor jou de obstakels liggen.

Volgende pagina: Luister actief: volgens de methode van Gordon


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/luisteren/wier-model.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon