|
Prikkelende managementstijlen | |
Inhoud: Houdgreep |
Leidinggevende en medewerker werken soms al lang samen. Ze hebben een relatie opgebouwd en ontwikkelden een aantal vaste gedragspatronen. Een voorbeeld:
Harry zit wat onderuitgezakt aan tafel. 'Dat kan ik toch niet! Ik zit nu al jaren op deze plek en ik heb nooit klachten gehad. Maar als ze alles anders gaan doen, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb al last van m'n rikketik, ik loop nu ook al met zo'n hartslagteller op. Kijk, nu staat-ie al weer op 120! Daar word je ook niet vrolijker van. Mijn vrouw vindt dat ik me ziek moet melden. Wat is nou belangrijker, mijn familie of m'n werk? Dan weet ik het wel. Ik zie dat allemaal helemaal niet zitten. Bovendien, het wordt toch niks. Als ICT zich er tegenaan gaat bemoeien weet je wel hoe laat het is. Dan kunnen we rustig nog jaren onze gang gaan. Nee, ik werk niet mee aan die projectgroep. Moeten ze maar een ander voor zoeken.'
Ook Frans, zijn baas, weet het niet meer. Voor hem ligt het dossier en zijn aantekeningblok. Hij schrijft op: 'Moeten ze maar een ander voor me zoeken...'. Hij herkent het gevoel. Hij heeft alles geprobeerd. Harry functioneert eigenlijk al vanaf dag 1 duidelijk onder de maat. Hij is veel ziek, maakt ruzie met alle nieuwkomers, is onheus jegens klanten en maakt veel fouten. Frans investeerde veel tijd in Harry. Hij stippelde voor Harry een traject uit:, zorgde voor een cursus klantgerichtheid, regelde dat Harry het fitnesscentrum ging bezoeken in de baas zijn tijd en voerde regelmatige voortgangsgesprekken met Harry. Bovendien staat Harry maandelijks op de agenda van het sociaal medisch team dat bestaat uit de bedrijfsmaatschappelijk werker, de bedrijfsarts, de personeelsconsulent, de baas van Frans en Frans zelf. Hij heeft nu de frequentie van de voortgangsbesprekingen opgevoerd tot iedere donderdag. Voor hem is inmiddels de ergste dag van de week. Maar goed, ze kunnen niet zeggen dat hij er niets aan heeft gedaan! Aan Frans ligt het niet. Al zijn invoelingsvermogen, geduld, zorgzaamheid en gespreksvaardigheden heeft hij in de strijd gegooid.
Rechts van hem hangt een spiegel. Hij vermijdt meestal te kijken als hij in gesprek is. Maar nu ziet hij zichzelf zitten. Voorovergebogen, druk in de weer. De papierwinkel voor hem. Wallen onder de ogen. Hij ziet Harry zitten. Onderuitgezakt, relaxed, het kopje koffie dat Frans voor hem haalde half leeg. En Frans legt zijn pen neer.
Wat doet Frans?
Het is duidelijk. Hier moet wat gebeuren. Een prikkelende managementstijl is in ieder geval nodig.
Volgende pagina: Wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen?
Bron: www.leren.nl/cursus/management/prikkelen/houdgreep.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon