Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Motiveren > Doelen

Motiverende doelen

Motiveren

Mensen hebben de behoefte doelgericht te werken. We hebben een doel nodig dat we ons kunnen voorstellen en dat ons aanspreekt. Het doel moet ons een prikkel geven om in actie te komen. Dus, merk je dat je letterlijk 'zinloos' bezig bent, ga dan op zoek naar het doel. Zakken de prestaties van een medewerker in, ga dan in gesprek over het doel. Waar zijn we nu helemaal mee bezig???

Op deze pagina vind je een sprookje over motiverende doelen waarin een medewerker Personeelszaken een toverfee is bij wie alles lukt en de opdrachtgever de rechtvaardige en welwillende vorst.

Wanneer is een doel motiverend?

Voorwaarden waaraan doelen moeten voldoen om motiverend te zijn:

En:

Je kunt het je voorstellen

Stel, je bent de toverfee van de afdeling personeelszaken en de koning van de afdeling Inkoop zegt tegen je: 'We gaan een training organiseren van een dag waarna de mensen van Inkoop beter feedback kunnen geven en ontvangen. De sfeer op de afdeling zal daardoor aanzienlijk verbeteren. de samenwerking wordt beter, en dat hebben we nodig want volgende maand starten we met een nieuw project dat ontzettend belangrijk is voor onze positie op de markt.'

Jij hebt ervaring met dit soort trainingen organiseren. Je kent ook een bureau dat dat heel goed kan. Je ziet al voor je hoe die dag eruit gaat zien. Dit is een heel concreet doel om aan te werken. Je duikt meteen in je pc om de site van dat bureau te zoeken.

Het doel sluit aan bij een behoefte die je voelt en een belangrijke waarde

Je wil het liefst dat iedereen in harmonie met elkaar samenwerkt en eerlijk tegen elkaar is. Op je eigen afdeling heb je dat nu prima voor elkaar, nu moet dat bij Inkoop nog geregeld worden. Je wil namelijk graag voor iedereen zorgen. Bovendien is het goed voor je status als je met je staf de afdeling omtovert in een gezellige familie.

Je vindt het resultaat nuttig

Voordat je bij PZ werkte, heb je een tijd op die afdeling gewerkt. Je weet dat die afdeling dat nodig heeft. En je weet ook dat er een aantal mensen werkt, dat heel graag wil leren. De training sluit aan bij hun behoefte om beter samen te leren werken en elkaar meer te gaan waarderen. Je weet zeker dat de training hen zal motiveren, omdat er nu eens aandacht komt voor hun problemen. Je gaat er zelf voor zorgen dat het ook een follow-up krijgt. Zo heeft het nog meer nut.

Je hebt invloed op het doel

Niet alleen de medewerkers onderling moeten beter met feedback omgaan. Ook de koning heeft nog iets te leren, want hij is onderdeel van het samenwerkingsprobleem. Dat vindt hij geen leuke boodschap, maar hij accepteert hem wel. De koning gaat meedoen met zijn onderdanen; het doel wordt bijgesteld.

Je gelooft dat het gaat lukken

Het doel is haalbaar. Er zitten een paar moeilijke types op die afdeling en die trainer van dat bureau is heel eigenwijs, maar de training heeft veel kans op succes. En jij hebt de kwaliteiten om het goed voor te bereiden, samen met het bureau. Je ziet voor je hoe die afdeling over een maand gaat lopen als een trein.

Je vindt de weg naar het doel goed

Je hebt al een aantal gesprekken gevoerd met de mensen op die afdeling en dat heeft te weinig resultaat gehad. Een training is op dit moment het beste. Maar, er moet meer gebeuren.

Je hebt invloed op de methode

Een training alleen is niet genoeg. Na die dag is er een follow-up nodig: minstens vier tweewekelijkse groepsgesprekken. Kost tijd, maar anders is de training weggegooid geld. Koning Inkoop is het met je eens. Die gesprekken komen er.

Je kunt zelf het resultaat beoordelen

Je regelt dat je zelf bij de training kunt zijn en dat je ook de vervolggesprekken kunt leiden. Zo kun je goed zien of de training het gewenste resultaat heeft. Het is heel bevredigend om te kunnen zien waar je inspanningen toe leiden.

Wat nu als de doelen niet aan deze eisen voldoen?

Of: wat als je medewerker het doel niet motiverend vindt? Wat je eerst zal moeten doen, is onderzoeken welke voorwaarde niet is vervuld. En vervolgens bepalen hoe erg dat is. Zijn er voorwaarden waar je zelf nog iets aan kan doen om het doel motiverender te maken?

Een voorbeeld van een (de)motiverend doel

Jaap implementeert software bij een bank. De bank is gefuseerd met een Belgische bank. Nu moeten twee pakketten geïntegreerd worden zodat beide banken met dezelfde methodes gaan werken. Jaap moet bijna elke week naar Brussel om met de Belgen te praten. Het is heel moeizaam. En het kost vreselijk veel geld. Bovendien vindt Jaap het doel niet zinnig, want beide banken kunnen toch prima elk met hun eigen systeem blijven werken, als de uitkomsten maar vergelijkbaar zijn. Na heel lang praten met zijn baas, ziet Jaap in dat het motief voor de integratie niet efficiencyverhoging is maar statusverhoging van de Belgische fusiepartij. Integratie zal daardoor de samenwerking bevorderen. Nog steeds geen motief waar Jaap heel warm voor loopt, maar hij kan zich nu voorstellen waarom het nodig is. Bovendien levert het een aantal programmeerproblemen op die hij leuk vindt om op te lossen.

Vind je het moeilijk om een doel te bedenken?

Vaak ben je zelf degene die moet bedenken aan welk doel je gaat werken. Zeker als je op wat hoger niveau werkt, weet je wel globaal welke kant je organisatie op wil, maar moet je zelf bedenken hoe jij vanuit jouw functie en met jouw mogelijkheden daaraan bij kunt dragen. Je moet zelf een doel formuleren dat je motiveert om aan het werk te gaan. Doelen stellen is een vaardigheid waar je aan kunt werken. Lukt het niet, vraag je dan af of je wel de goede baan hebt genomen.

Volgende pagina: Hoe bepaalt je persoonlijkheidstype je motivatie?


Bron: www.leren.nl/cursus/management/motiveren/motiverende-doelen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon