Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Internet > e-marketing

Internet, e-marketing en e-commerce

Marketing

Door internet wordt de wereld weer een groot dorp. Een massale marktplaats waarop toch persoonlijke contacten tussen producent en consument mogelijk zijn. Dat is de prettige paradox van internet.

In het internettijdperk is van de vier p’s in de marketingmix de factor prijs belangrijker geworden. Prijsvergelijking is veel eenvoudiger. Promotie in de zin van reclame maken is minder effectief. Tenminste als het op de ouderwetse manier gedaan wordt, dat wil zeggen als reclame in de massamedia.

E-commerce en e-marketing

Welke rol speelt internet bij marketing? Er is een verschil tussen E-commerce en E-marketing. E-commerce omvat alle inkoop- en verkoopprocessen die worden ondersteund door elektronische middelen, met name internet. Aanbieders doen dat niet op een fysieke markt, maar op internet. Afnemers betalen met een creditcard of andere elektronische betaalmiddelen. Ook business-to-business (BtoB) zijn er tegenwoordig veel grote e-commercenetwerken. Bijvoorbeeld Efoodmanager.com, het pan-Europese online inkoopnetwerk voor de levensmiddelensector.

E-marketing is het marketingaspect van E-commerce. Het bestaat uit online communicatie- en promotie-activiteiten om producten via het internet te verkopen. Bekende voorbeelden zijn Dell.com en Easyjet.com

Voordelen van marketing op internet

Voor de kopers biedt inkopen op internet veel voordelen. In het kort komt het erop neer dat de consument meer macht heeft dan vroeger en met meer gemak kan winkelen.

Voor de aanbieders zijn er ook veel voordelen:

E-commerce: de keuze om online te verkopen

Veel nieuwe spelers op de markt hebben geen fysieke filialen meer, maar alleen vestigingen op het internet. Denk aan Amazon.com. Ook zijn er bedrijven die je informatie-retailers zou kunnen noemen. Denk aan zoekmachines en online nieuwsdiensten.

Veel van deze zuiver virtuele internetbedrijven of dotcommers waren een hype en sneuvelden toen de internetzeepbel uit elkaar spatte in 2000. De reden van de ondergang was vaak dat er veel geld werd gestoken in een marketingcampagne oude stijl (lees: massamarketing) en dat er te weinig energie gestoken werd in het opbouwen van goede klantrelaties. Websites waren vaak niet goed ontworpen en de achterliggende distributie niet altijd goed geregeld.

Naast de nieuwe betreders van de markt, stonden traditionele bedrijven de afgelopen jaren voor de keus of ze via het internet zouden gaan verkopen. Sommige bedrijven, zoals Albert Heijn, hebben met succes een online service opgezet (Albert.nl). Een belangrijke vraag hierbij is of de twee markten – fysiek en online – elkaar niet te veel overlappen. Verliest de fysieke vestiging klanten als de online winkel geopend wordt, of wordt er door online activiteiten juist een extra doelgroep aangeboord? Dit is een vraag die met goed marktonderzoek beantwoord kan worden.

Het is natuurlijk ook mogelijk om aanwezig te zijn op internet zonder het rechtstreeks als verkoopkanaal te laten dienen. Bedrijfswebsites zijn sites die niet dienen om te verkopen, maar om informatie te voorzien. Ikea is een bedrijf dat hier een voorbeeld van is: er is wel een grote online productcatalogus, maar er kan niet online gekocht worden.

Volgende pagina: Terreinen van e-marketing


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/e-marketing.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon